Fagerfjellet (23.01.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fagernes
Ascents Fagerfjellet trig pkt (871m) 23.01.2016
Tromsdalstinden (1,238m) 23.01.2016 not summited

Hadde i utgangspunktet tenkt å dra ut på en relativt konservativ tur til Tromsdalstinden i dag da skredfaren var 3 som følger av fredagens mildvær. Gjennomslagsføre opp til tregrensen og gradvis tørre snø da jeg begynte å gå over det relativt flate området mot Salen. Allerede la jeg merke til noen naturlig utløste skred i et bratt heng til venstre for meg. Tok noen bilder med plan om å legge inn observasjonenen på regobs da jeg kom tilbake. Gikk videre og så at skisporet som hadde vært tråkket nå gikk til venstre i en liten travers. Hmm. Kanskje de skulle gå bare opp til Laukslettfjellet på en kortere tur da tenkte jeg meg. Og så trasket jeg videre. Tungt uten ferdiglaget spor ;) Ble ikke så lenge før jeg hørte drønnelyder fra snøen. Har opplevd dette før når jeg har vært i relativt flatt terreng så tenkte ikke så mye mer på det.

Dagens første tegn på at snødekket ikke er helt stabilt etter  gårdagens mildvær og vind.
Dagens første tegn på at snødekket ikke er helt stabilt etter gårdagens mildvær og vind.
Men det ser jo veldig fint ut.
Her begynte snøen å bråke skikkelig
Litt graving og det svake laget ble avslørt

Fortsatte noen skritt til, ble flere drønnelyder og så kom det et absurd høyt drønn fra snødekke under meg. Ga en ekko rundt hele bekkedalen, det var som om et fly hadde kommet over. Jeg kikket opp og så ingen fly i lufta. Ble såpass friket ut av drønnelyder at jeg ikk gadd å gå lenger og bestemte meg for å gjøre noe nyttig og grave litt ned i snøen for å finne ut hva som hadde gjort snøen så urolig. Fant et markant lag med sukkersnø over skare ca. 70-80cm under overflaten. Må ha vært det. Ble litt mer bildetaking før jeg begynte å kjøre ned. Etter det skjønte jeg at de som hadde tråkket alternative spor hadde trolig prøvd å gå rundt dette området og finne en mindre skredutsatt rute. Pga å måtte rekke noe annet i byen ble jeg ikke med på den alternative ruten og gikk rett ned.

Tok en trøstetur opp Fagerfjellet på ettermiddagen, som var faktisk overraskende bra. Gode snøforhold i skogen, ingen regnskare her og bare litt mer vindpakket høyere opp men veldig greit skiføre og mye bedre enn sist gang jeg var her før jul. Ingen drønnelyder heller og fint månelys også :) Satser på at pudderføret skal gjøre en comeback om ikke så lenge!

Fint føre i skogen og rundt tregrensen
Litt mer vindpakket men tydeligvis veldig greit å kjøre
Her også
Litt hardere fokksnø i høyden