Storlia (Inderøy Kommune) (14.01.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kryss til Flatskogen (119m)
Ascents Storlia (380m) 14.01.2016

På Røra tok jeg av fra E6 og kjørte etter den Gyldne Omvei til Straumen og videre til Skarnsundbrua. Kjørte over den flotte brua og på vestsida av brua er det en stor rasteplass. Her går det en vei til høyre, men den er ikke skiltet med stedsnavn, men det er skiltet Hytte.
Fulgte denne veien ca 2 km. I veikrysset til Flatskogen kjørte jeg til venstre og parkerte ved en traktorvei på venstre side. Om sommeren er det mulig å svinge til høyre mot Damsveet, men denne veien var dekt med speilhålke. Jeg gikk opp til Damsveet, og tok til høyre før gården, og fulgte en traktorvei opp mot Tungdalen. Jeg forlot traktorveien og gikk inn i skogen mot toppen. Men det viste seg at det går traktorvei nesten helt til toppen. Jeg fulgte denne på returen. På toppen var det ei stor maurtue, men ingen utsikt. Men litt lenger øst for toppen var det et supert utkikkspunkt, med en fantastisk utsikt mot Ytterøya. Her var det satt opp en skjør konstruksjon på ei rot, men den kommer til å falle ned hvis det blir storm. Returnerte neste samme vei tilbake.

Fantastisk utsikt mot Ytterøya fra utkikkspunktet på Storlia
Velkommen til Den Gyldne Omvei på Inderøya
Om sommeren er det mulig å kjøre til Damsveet.
Fin utsikt mot Ytterøya
Ei maurtue på toppen av Storlia