Januartur til småtopper i Os (11.01.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Skogen (54m)
Endpoint FV160 v/Rolls Royce (55m)
Ascents Bjørnaåsen (119m) 11.01.2016
Skogafjellet (289m) 11.01.2016
Ulvenfjellet (316m) 11.01.2016

Skogafjellet

Tok av fra E39 ved Skogen ved sørvestbredden av Hetleflotvatnet, holdt til venstre forbi rød løe og parkerte like forbi denne. Fant allerede i starten gjengrodd kjerrevei som gikk oppover i S/SV retning. På ca 95 moh tok jeg av fra denne oppover et bratt skard med mange rotvelter(det viste seg på nedturen at det hadde vært lettere å gått ca 30 meter sør(venstre) for dette.
Skaret hvor jeg gikk opp, utsikt mot nord, Søfteland til venstre
Toppunkt

Ovenfor nevnte skard flatet det ut, så over en fortopp og ned et søkk i SV/V retning før kollen som markerte høyeste punkt. Mye skog, kun glimtvis utsikt på en ellers super turdag værmessig. Fant utydelig sti, eller dyretråkk, oppe på topplatået. Supre forhold med frost i bakken, og unngikk å synke 10-15 cm ned i gjørme og mose som man er vant til i slikt terreng.
Utsikt nord fra toppunkt

Turdata Skogafjellet: Start Skogen kl 12.35 54 moh. Turlengde 2,15 km. Turvarighet 55 min. Total stigning: 281m

Bjørnaåsen

Kjørte etter dette til Halhjem og tok til venstre mot Bjørnen. Litt leting før jeg fant beste vei i boligfeltene. Parkerte like sør for Søre Neset Idrettsplass og gikk veien sørøstover i retning Bjørnaåsen. Tok av etter sørøstligst beliggende hus hvor jeg fant en litt utydelig sti i kupert terreng sørsøsrøstover mot Bjørnaåsen, etterhvert forsvant stien. Også her begunstiget av hardfrosset underlag. Fant høyeste punkt temmelig langt sørøst på denne halvøyen i tett skog med meget begrenset utsikt.

Kristtorn 1 m SØ for toppunktet Bjørnaåsen

Turdata Bjørnaåsen: Start Søre Neset Idrettsplass 19 moh. Turlengde 2,45 km. Turvarighet 45 min Total stigning: 116 m
Vel nede ved bilen viste klokken enda en drøy time til solnedgang, og kjørte derfor i retning dagens siste topp

Ulvenfjellet

Kjørte i retning Lepsøy og deretter mot Hagavik. Ved Nore Neset til høyre mot Ulven. Etter drøye 500 meter kjørte jeg inn og parkerte ved Rolls Royce fabrikkanlegg. Skiltet i retning Ulvenfjellet i enden av parkeringsplass. Etter ca 150 meter gikk stien over i pukkbelagt vei, og snart nytt skilt som viste vei til sti nordover og oppover langs den til dels bratte østflanken av Ulvenfjellet. Stedvis skumle issvuller som det gjaldt å styre unna. Et stykke oppe nesten 180 grader tørn på stien, nå altså i sydlig retning et stykke til stien igjen svingte nordover langs østryggen av fjellet. Fin utsikt mot sør og øst, særlig vakkert med den nå lavtstående solen i sørvest.

Flott blikkfang fra østryggen før toppen; Ulnanosa og Englafjell!
Toppunktet

God merking av sti videre i det flate terrenget i retning toppunktet som lå i nordvestlig retning. Flere steder myrete, men helt uproblematisk og lettgått med dagens hardfrosne underlag. Et skilt markerte toppen som var en relativt distinkt bergnabb. Flere stopp på vei nedover for å beundre det vakre ettermidagslyset og kjente "ikoniske" blikkfang i østlig retning.

Stolt gammel eik i østflanken
Etter solnedgang. Fergen Halhjem-Sandvikvåg kan skimtes der ute

Nede vel bilen litt over kl 1600 i fortsatt meget godt dagslys; dagene har blitt merkbart lengre, folkens! Med de forholdene som er i Ytre Hordaland pr. primo januar 2016, kan turforholdene knapt bli bedre; med tørr, hard bakke og ingen innpåslitne blodsugere. Og mens dagens 2 første topper kanskje ikke var av de turmålene man vil huske, var Ulvenfjellet absolutt en topp man kunne tenke seg å komme tilbake til. Midtvinter i finevær er en undervurdert tursesong!

Turdata Ulvenfjellet: Start Rolls Royce fabrikk 55 moh. Turlengde 4,1 km. Turvarighet 1t 15 min