Frisk tur til Galden i 15 minus (03.01.2016)

Written by Stigun GSM

Start point 500m NV for Tyin Panorama (1,078m)
Endpoint 500m NV for Tyin Panorama (1,078m)
Ascents Galden (1,419m) 03.01.2016
Mange blå i Vang i dag, fortsatt skyet men lovende oppsprekking over oss. Kalkulerte med moderat rasfare i nord/nordvestvendte lesider etter snøfall og kraftig vind fra sørøst de siste dagene, så tenkte at sørøstryggen opp til Galden ville være en trygg tur rent skredmessig. Parkering ca 500 m nordvest for Tyin Apartment langs Tyinvegen, spente på ski, men ene skifellen holdt ikke og gikk oppover uten fell på ene skien. Så at det i de bratte østhellingene på starten var avblåst og skarete, og regnet med at det var likedan videre oppover sørøstryggen til Galden. Satte derfor fra meg skiene ganske tidlig og gikk bratt opp rett vest og var snart opp på begynnelsen av sørøstryggen. Stort sett samme føre videre oppover, men i lesider var det mye løssnø som stedvis gikk meg til hoftene, men ingen steder ansamlinger jeg anså som farlige. Tiltagende skydekke og vind oppover, og på toppen blåste det friskt. Kulden hadde allerede tidlig på turen tappet batteriet både på mobilkamera og kompaktkamera, men litt intim kroppsvarme var "livgivende" i så måte, og jeg fikk heldigvis tatt det nødtørftigste av bilder
Toppvarde. Tyinstølen kan skimtes ca midt i bildet

I øst og nordøst var det klarvær, og både Gjendealper og sentrale Jotunheimen fremstod forlokkende med et tilsynelatende solid og heldekkende lag "melis".
"Glipe" i skydekket mot Gjendealper

Ned igjen gikk det raskt, vinden stod rett i mot, og temperaturen innbød absolutt ikke til noen som helst sløsing med minuttene i toppområdet. Med staver og skisko var føret denne dagen ganske så lettgått, i motsetning til de siste høydemetrene ned på ski som var i rimelig "rusten stil"..
Tinderekken i nord..
Uranostinder og Sagi i rosa skjær