Røykjedalen (02.01.2016)

Start point Snøtun
Ascents Dugurdskulen (1,330m) 02.01.2016 not summited
Visits of other PBEs Røykjedalsstølen (820m) 02.01.2016

Etter en hviledag i går med buldring og turn på ungdomsskolen inne i Jostedalen ble det i dag tur sammen med Hans inne i Røykjedalen. Startet fra Snøtun og gikk opp til Røykjedalsstølen på vestsida av elva. Vi ønsket å finne god snø som også var trygg.

Ved Røykjedalsstølen i retning Nabben.
Hans går opp mot Dugurdskulen.
Fin kjøring ned Nabben.
Noen fine svinger.

Passerte stølen og krysset Røykjedøla noen hundre meter lenger inne. På grunn av flatt lys droppet vi tanken om å gå lenger opp mot Dugurdskulen enn til over tregrensa. Fikk deretter et fint lite run på 150 høydemeter før vi traverserte videre ut på ryggen som kalles Nabben. Måtte passere en skikkelige skredbane, men vinden hadde ikke herjet så mye som vi hadde fryktet.

I farta!
Elvekrysning lenger nede.
Kjip avslutning på turen.

Ute på selve ryggen var det overraskende god snø opp til tregrensa. Veldig fint å kjøre nedover denne ryggen i spredt bjørkeskog. Litt brattere og tettere skog i nedre del. Ved å ta av oss skiene fikk vi krysset elva på 550 moh. Uheldig som jeg var klarte jeg å knekke begge (!) skiene i en brå dump! Skikkelig kjipt, men fra nå av skal jeg investere i et par litt tyngre toppturski som tåler litt lek og juling. Godt at dette var siste turen før jeg reiser til Thailand. Etter turen ble det også et besøk innom Lustrabadet før jeg satte kursen hjem mot Asker.