Kommunetoppen i Østre Toten - Torsæterkampen (11.12.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Torsæter parkering (528m)
Endpoint Torsæterparkering (510m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Torsæterkampen (840m) 11.12.2015
Visits of other PBEs Torsætra parkering (501m) 11.12.2015

Fra Torsætra parkering så det jo ikke langt ut i det hele tatt. GPSn viste 998meter til toppen. Atomsilda anbefalte ruta mest direkte mot toppen, for å få en kjapp tur. Men da jeg så at det var kjørt "preppemaskin" i skisporet og at dette var knall hardt, tildels isete, bestemte jeg meg for å ta sykkelen vestover først. Jeg syntes å huske det gikk ei rute "med-sols" der. Dessverre gikk det litt fort i svingene og plutselig var jeg langt inne i skauen, godt på vei mot Anfinnssætra, uten å ha sett snurten av stiedele der jeg skulle tatt av. Jeg fortsatte likegodt helt til Anfinnssætra, fortsatt i ski traseen, parkerte sykkelen der og basket meg over en liten dal, nordover mot toppen. Etterhvert fant jeg en blåmerket sti. Det virket som om merkingen nettopp var hengt opp, da det var spor et stykke. Så ble det tyngre føre før jeg omsider igjen kom i en skiløype, mot Raudsteinstjernet. Jeg tok sjansen på isen over tjernet, og kavet meg opp de siste meterne. Tildels 10-15cm skaresnø.
Nå begynte tiden å renne ut, en kilometer hadde blitt til 10 og det ble mørkt. Uten tid til rast, hastet jeg ned omtrent samme vei. Sykkelturen de siste 4 kilometerne gikk som en vind, med hjertet i halsen. Heldigvis hadde jeg med hodelykta denne gang.