Svalbard 2013 dagbok: Dag 8: Camp 6 - Camp 7 (29.04.2013)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Dag 8: Fra Camp 6 på Stuttbreen til Camp 7 på Lomonosovfonna

Fortsettelse fra Dag 7: Camp 5 - Camp 6 v/Stuttbreen. (Hele turrapporten begynner her)

Dag 8: Camp 6 - Camp 7 på Lomonosovfonna

Dag 8 ble en flott transportdag fra Stuttbreen til Lomonosovfonna. Formen var en smule bedre men etter at 04-06 vakta tok slutt fikk jeg akutt diare og fikk tabeletter av Helge. Klokken 11 var vi klare for avgang, etter å ha ventet på været et par timer.

Camp 7 på Stuttbreen, mellom Planetfjella

Kursen gikk nå rett mot depotet vårt ved Camp 3 på Sentralisen. Nå nærmet vi oss en ny fjellkjede og fjellene var helt fantastiske. Selv om de ikke var like dramatiske som Atomfjella var dette noe av det vakreste jeg hadde sett! Nede til høyre hadde vi Fantastiquebreen og Formidablebreen og jeg syntes navnene var helt på sin plass. Den breen var forøvrig veien opp fra Austfjorden og opp til Sentralisen og Newtontoppen.

Storslagne fjell

Geir Åke dro fortsatt pulken vår og siden det var god sikt hadde jeg ikke lenger noen konkret oppgave. Men i den sidebratte oppstigningen mot Sentralisen var det naturlig å bistå med sikring av pulk og hjelp ved pulkvelt.

Depotet fant vi greit først med GPS, så på sikt - da vi hadde forlatt en stav der.

Planen videre var å krysse Lomonosovfonna, Filchnerfonna, Fimbulisen og så kjøre ned Rabotbreen hvor vi skulle bli hentet. Det var langt igjen. Toppen av Rabotbreen lå 65km unna - i luftlinje. Petter ønsket å lette vekten på pulken sin ved å brenne av en del bensin. Det var en avgjørelse ikke alle var enige i. Det kunne være greit med noe i reserve om vi ble liggende værfast. Det endte i et kompromiss. Dette var også dagen da enkelte fikk snakket ut om det som måtte snakkes ut om. Etterpå blir alt så mye bedre.

16,6km etter at vi forlot Camp 6 bestemte vi oss for å sette Camp 7 på ca. 1200 moh ved en høyde på nordenden av Lomonosovfonna. Det kostet krefter å trekke pulkene i såpass mye snø som det hadde kommet. På den andre siden var været flott og utsikten fra breen var helt formidabel...

Vi hadde håpet på mobildekning på Lomonosovfonna. Det fikk vi ikke. Netcom er visstnok leverandør der og vi hadde et annet abonnement...