Årkjølen (Nord-Odal) og Søndre Fjellsjøhøgda (Stange) (08.11.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gjelbekksetra P-plass (440m)
Endpoint Samme (440m)
Ascents Årkjølen (641m) 08.11.2015 12:00
Søndre Fjellsjøhøgda (642m) 08.11.2015 12:25
Visits of other PBEs Nydammen og Grytsetra bomvei (250m) 08.11.2015 10:15
Gjelbekksetra p-plass (435m) 08.11.2015 10:40

Julebrus fra Toten på Årkjølen

På vei til Nevelfjell i Lillehammer lørdag 7. november sendte jeg en melding til Mayhassen (Øyvind Mathiassen), og spurte om han hadde lyst til å være med. Hørte ingenting da, men etter turen da vi var på vei mot Gjøvik tikket det inn svarmelding med hyggelig invitasjon til pizzaaften! Vi var ikke sene om å snu bilen, og satte kursen mot Gjøvik. Her ble det en meget hyggelig kveld sammen med Øyvind og Laila. Etter overnatting på "Vangsetra" og en herlig frokost satte vi kursen sørover mot Årkjølen og Søndre Fjellsjøhøgda. Sistnevnte er som kjent den "nye" kommunetoppen i Stange som - til tross for at den er bare 1 m høyere enn Årkjølen - har fått høy status, all PF og mye besøk i løpet av sommeren! Vi kjørte til Malungen og inn bomveien mot Grytsetra. Fortsatte på god, men hullete grusvei inn til Gjelbekksetra p-plass. Like etter denne går det av sti mot Årkjølen. Stien er godt ryddet, tydelig og meget velbrukt men går gjennom tildels meget vått og myrete terreng, dog ikke verre enn at vi kom tørrskodd tilbake med våre nyimpregnerte fjellstøvler. Etter å ha passert Kjølstua og myren ved Kjøltjenna var vi oppe på Årkjølen - kommunetoppen i Nord-Odal men altså ikke lenger i Stange. Utsiktstårn og infotavle på toppen. GPS 643276 6719320 i samsvar med både PB og listen fra Statens kartverk.

Årkjølen. Øyvind benytter enhver anledning til å trene armstyrke!
Laila, Øyvind, Astrid og orrhøna på Orrkjølen i praktfullt novembervær

Flott utsikt fra toppen av tårnet, men jeg hadde glemt fotoapparatet i bilen, og hadde bare med en mobil med nesten tomt batteri slik at det måtte rasjonaliseres med bildene!
Søndre Fjellsjøhøgda
Etter en pause i finværet, fortsatte vi nordover langs merket sti til vi var på høyde med Fjellsjøen 592. Her gikk vi litt for tidlig mot toppen, men i helt greitt terreng. På tilbaketuren fant vi faktisk merket sti som starter på GPS 643135 6720054. Hyggelig å komme frem til "pyntet", liten varde med norsk flagg signert Inge-Lise og Otto! GPS 642882 6720145. På listen fra Statens kartverk er koordinatene oppgitt til 642884 6720189, altså ca. 40 m lenger nord. Vi gikk bort til dette stedet som var uten markering, og virket noe lavere enn flagget varde.
GPS-høyde var ganske lik på flere mulige punkter opp på høyden og bidrar ikke til klargjøring av hva som er høyeste punkt.

Søndre Fjellsjøhøgda i Stange - 642 moh, PF 421
Laila på en kandidat-tue til HP på Fjellsjøhøgda

Utrolig nok fant vi herlige blåbær som enda ikke hadde hatt frost her oppe under toppen. Det var elgjakt i området, og på vei tilbake traff vi en noe snurt jeger som hadde tenkt seg opp der vi kom fra, men som altså hadde fått ødelagt denne jaktmuligheten! Kanskje vi reddet livet på en elg med denne søndagsturen vår! Vel tilbake på Årkjølen ble det en koselig pause i solen der Laila og Øyvind vartet opp med årets julebrus fra bryggerinissen på Hamar og Lillehammer Bryggeri og dessuten julemarsipan. Her var det bare å nyte herlighetene uten å tenke på at det egentlig er altfor tidlig å starte med julefeiring, noe 3/4 av følget i prinsippet var enige om! Men prinsipper er til for å brytes, ihvertfall ved enkelte anledninger.

Julebrus-kos på Årkjølen i november!

Tusen takk til Øyvind og Laila for en flott og veldig hyggelig dag og tur på Hedmarken!