Store og Lille Syningen - stitracking og -rydding mm (03.11.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Lille Syningen (1,103m) 03.11.2015
Store Syningen (1,145m) 03.11.2015
Store Syningen øst (1,113m) 03.11.2015
Visits of other PBEs Gamlestølen p-lomme (975m) 03.11.2015
Store og Lille Syningen fra nord (975m) 03.11.2015

Nok en nydelig høstdag, og heldigvis migrenefri! Kjørte til Nordre Fjellstølen (50 kr i bom) og helt inn til Gamlestølen p-lomme. Hadde aldri vært her inne med bil før - og det går bare om sommeren. Lempa motorsaga i sekken og ville sjekke ut stien opp til Syningen. Den må nylig ha vært ryddet, for den var i god stand. Likevel fant jeg noen bruksområder for saga; bjørker som henger over stien blir fort lave å gå under når man kommer der på ski over en meter snø, og opp her har jeg tenkt meg til vinteren. Over tregrensa satte jeg igjen sekk og sag, og tok en rusletur på knattene omkring. Artig turterreng.
Særlig er toppen Store Syningen øst en liten lekkerbisken; skarp som en Jotuntopp - dette må være den fineste fjelltoppen i Sør-Aurdal, også med vakkert utsyn over Bjødalen.

Seinere rusla jeg ned og opp i solsida, hvor en tørrgran ble felt og kuttet i biter på rekordtid. Snart var det bål og kos i sola. Men den forsvant kjapt, og jeg skulle rekke en tur nr 3 før kvelden, så jeg gikk raskt tilbake til bilen. NB: Det anbefales slett ikke å prøve å kjøre lenger enn parkeringa på Gamlestølen, med mindre du har 4WD og god bakkeklaring - tro meg!

Bjødalskampen sett fra Lille Syningen.
Mot hollastølsfjellet fra Lille Syningen.
Store Syningen med Meitebekkfjellet bak.
På Store Syningen mot Nystølvarden, som er høyeste punkt i Gol kommune.
Ut mot Nautvolltjernet og Stogofjorden. Litt blå vann gjør seg på bildet.
Bjødalskampen med Lille Syningen foran.
Store Syningen øst og Bjødalen.
Store Syningen øst - nærmere en "alpin profil" kommer man neppe i Sør-Aurdal.