Avslutning på Oslo ≥ 100m PF (01.11.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Barlindhøgda (524m) 01.11.2015
Glotjernskollen (525m) 01.11.2015
Mellomkollen (537m) 01.11.2015

Avslutning på Oslo ≥ 100m PF

På vei til Mellomkollen utsiktspunkt.

Jeg hadde tre topper igjen på Oslo-lista mi. Nå som familien var bortreist i helgen og været ikke var all verdens på fjellet var det greit å ta en liten rundttur i marka.
Jeg kjørte til Skar i Maridalen og satte fra meg bilen der. Fulgte veien litt tilbake for å komme inn på riktig kurs opp til Mellomkollen. Det er greit å holde stier mest mulig for terrenget i marka er til tider ganske slitsomt å gå utenfor dem. Tåken lå tett oppover i skogen. Det var kanskje 20-30 meter sikt, så det var ikke noen utsiktstur i starten. Da jeg nærmet meg Mellomkollen var det skiltet en avstikker ut til "Mellomkollen utsiktspunkt". Måtte bare ta turen bortom for å få med meg "utsikten". Greide knapt å skimte tretoppene under kollen. Det var riktignok ganske trollsk stemning på myra ut mot punktet, så her ble det noen bilder.
Gikk tilbake på stien og gikk siste biten til toppen. Den var nådd etter 4,5 km. En knapp times gange fra parkeringen. Toppen gjorde ikke noe stort ut av seg. Det var mer en hump på stien som gikk over kollen.

Mellomkollen.

Derfra gikk turen videre på stien mot Tømte. Der kom jeg inn på veien som jeg fulgte videre forbi Auretjerna til veien svingte østover. Der var det et kryss hvor skiløypen går inn i skogen nord for veien. Jeg krysset over skiløypen og kom meg opp på høydedraget mot Glotjernskollen. Det var litt tett da jeg kom opp på ryggen og til jeg hadde passert Manntjern. Deretter var det ganske fint terreng til toppen.

Glotjernskollen.

Heller ikke Glotjernskollen bydde på den helt store utsikten. Den lå litt bortgjemt inni skogen, men det var samlet sammen noen steiner til en liten varde som markerte toppen. Fra toppen tok jeg kompasskurs mot vest rett ned lia til veien. Det er egentlig ikke en vei jeg i ettertid vil anbefale. Skogen er tett og det er flere bratte stup på 3-10 meter nedover. De ser man ikke på kartet, men de dukker opp med jevne mellomrom nedover. Jeg fikk karret meg ned alle sammen og kom etterhvert til veien. Ser i ettertid at gps´en på klokka har hatt en lite blackout mens jeg har gått over Glotjernskollen.
Jeg fulgte så veien videre nordover mot Trehjørningen. Tok til venstre i krysset der mot Barlindhøgda. Jeg møtte noen storfugljegere som hadde lunsjpause der hvor "veien" opp til hytta som ligger sørøst for Barlindhøgda. Veien er ikke merket på kart, men den går oppover lia på østsiden av tjernet som er øst for Barlindhøgda. Jegerne anbefalte meg å følge den oppover for å unngå den tette skogen som var opp til toppen. Jeg valgte å lytte til kjentfolk og vant raskt høyde oppover. Da jeg følte at jeg hadde kommet høyt nok på stien, krysset jeg over dalen og kom meg opp på toppen.

Barlindhøgda.

Som jegerne påpekte; hvorfor er Barlidhøgda dekket av barlind? Det er jo ikke det treslaget som er mest utpreget å finne i Oslomarka.
Fra toppen fulgte jeg ryggen rett sørover. Det var lettgått oppå toppen, men da det begynte å gå nedover var det ikke fullt så enkelt å finne en fornuftig sti. Det ble litt kryss og tvers før veien dukket opp rett foran meg. Jeg fulgte den til nordenden av Sandvika på Helgeren. Derfra ble den avløst av en sti som gikk mot Fortjernbråtan.

Fortjernbråtan hadde en vakker utsikt mot solnedgangen denne dagen. Vannet lå stille under hytta og skogen rundt speilet seg. Etter at nasjonalromantikken hadde sunket inn fortsatte jeg mot demningen på Helgeren og videre derfra, over åsen, mot Liggeren. Derfra fulgte jeg stien på østsiden av Øyungen og Skarselva mot Skar. Jeg har aldri gått på østsiden av Skarselva tidligere, så jeg tenkte at det var greit å prøve noen nye veier. Tidligere har jeg alltid gått på vestsiden. Nå som jeg hadde parkert helt nederst på parkeringsplassen var det et greit valg.
Møtte også to jenter som hadde vært på geocaching rundt Øyungen. De misset akkurat bussen sin, men jeg lot de sitte på ned til Korsvoll. Vi skulle jo tross alt samme vei.

Start date 01.11.2015 08:36
(UTC+01:00)
End date 01.11.2015 14:57

Gratulerer

Written by 500fjell 04.11.2015 22:43

Fint med prosjekter i nærområdet! :) Gratulerer så mye!

Sv: Gratulerer

Written by rogerravlolosvik 05.11.2015 10:07

Takk skal du ha.

Neste prosjekt er Oslomarka ≥ 100m PF.

Holder også på med et prosjekt i hjemkommunen min, Karlsøy. I første omgang er det PF ≤ 100m, men er tenker å utvide det til PF ≤30m. Liker meg i kajakken mellom øyene :-)