Blåfjellet 1390 - høyest i Naustdal (17.10.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Dalen seter (495m)
Endpoint Samme (495m)
Ascents Blåfjellet (1,390m) 17.10.2015 14:20
Visits of other PBEs Gjengedalsstøylen bomveg (360m) 17.10.2015 10:00
Dalen P-plass (495m) 17.10.2015 10:15

Værmeldingene for helgen var flotte, og alt lå til rette for noen flotte dager i nabofylket Sogn & Fjordane. Etter overnatting i campinghytte i Sandane, kjørte jeg til Hyen der jeg tok av mot venstre forbi Ommedal og videre oppover til Gjengedalen. Kom til Gjengedalsstøylen bomveg (50 kr) og fortsatte til Dalen. Her fant jeg ingen P-plass, så jeg valgte å overse skiltet med privat vei etc. Kjørte over en bro, passerte en grind og fant utmerket tilrettelagt parkering på Dalen P-plass. En bonde kom kjørende på traktor, og sa at det var helt OK å parkere her. Han kikket og på turkartet og antydet en noe mer direkte rute mot toppen enn det som er beskrevet på PB.

Gjengedalstølvegen
En av to parkeringsplasser ved Dalen seter

Jeg fulgte ruten som er beskrevet av otto (Otto Lund), innerdal (Inger Lise Innerdal) og GPS-sporet til 500fjell (Sondre Kvambekk) oppover. Fant etterhvert sti(er) oppover i skogen nord for elven fra Risbotnvatnet, bra ryddet og delvis rødmerket. Oppe ved Risbotnvatnet forsvant stien. Fortsatte østover og oppover mot bekkene som kommer ned nord for det lavere Blåfjellet (ca. 1020 moh). Her kom jeg litt for langt mot nord inn i ugunstig terreng med tettvokst fjellbjørkeskog som det tok tid å forsere. Det hadde nok vært bedre å gå nærmere elven. Fortsatte så i lettgått terreng mot Synet der dagens turmål begynte å komme til syne. Dreide nå mot sør og kom til en bratt skråning der det lå steinhard, gammel snø. Jeg hadde ikke med brodder/stegjern, men klarte med stor forsiktighet og mye tidsbruk å komme meg opp. Her ville jeg absolutt ikke ned igjen!

Høstfarger rundt Risbotnvatnet
Bratt og hard snøfonn sør for Synet

Etter snøfonnen, uproblematisk vandring videre sørover til breen vest for 1110-vannet. I motsetning til skråningen lenger nord, var breen helt grei å gå på. Oppe på ca. 1300 m dreide jeg pånytt mot øst og fant en grei trasé litt sør for ryggen. Oppe ved varden etter ca. 4 timer - hadde nok brukt 30 min mindre ved bedre veivalg. GPS 351344 6838239. Jeg visste at Otto og Inger Lise hadde lagt ut turbok da de var der i juli 2007, og jamen lå boken der ennå. Den var gjennomvåt, og hadde også tidligere vært en tur til bygds for å bli tørket! Artig!

Blåfjellet 1390, høyest i Naustdal
Hilsen fra Otto og Inger Lise fra 22. juli 2007!
Tåken kom og gikk på toppen
Flatt, steinete og goldt landskap på Blåfjellet

Etter en rimelig lang pause på toppen tok jeg fatt på returen. Nå fulgte jeg en veldig fin og lettgått snødekket trasé vel 200 m lenger nord enn på oppturen. Mot vest ender snøen i et bratt stup ned mot 1110-vannet, så her må en tilbake mot sør. Artige lysfenomener med vekslende sol og tåke - se bilder!

Tåke-regnbue på Blåfjellet
Endelig kom glorien frem!
Tåken kommer veltende opp fra breen .....
  .. og pakker landskapet i bomull.....

Jeg ville unngå den harde snøbakken jeg gikk opp, og la derfor ruten rett mot vest ned mot utløpet av 1070-vannet. Det var bratt og ulendt ned både mot Inste og Ytste Blåvatnet, men jeg fant en brukbar, men noe ulendt vei ned til utløpet av Yste.

Bratt parti SØ for Ytste Blåvatnet
Ned mot 1070-vannet

Herfra var det meget lettgått og fint ned til Risbotnvatnet, stort sett utenom alt bjørkekrattet jeg måtte gjennom på oppturen. Tlbake ved bilen etter ca. 3 timer.

Nei, se her!

Written by Olepetter 20.10.2015 10:52

Jammen har du med denne bestigningen passert meg på S&F-lista. Da er det ikke sikkert jeg sier i fra til deg når jeg tar vårski-turraidet mitt, blant annet til Jostedalsbreen... :)

Sv: Nei, se her!

Written by knutsverre 20.10.2015 16:00

Sorry Ole-Petter! Ville du hatt beskjed og vært med? Håper vi er venner igjen til våren.....