Gygrestolen og Bryggefjell (29.05.2011)

Written by siroho GSM

Ascents Gygrestolfjellet (490m) 29.05.2011
Skjenan (812m) 29.05.2011
Visits of other PBEs Bryggefjell utsiktspunkt (778m) 29.05.2011

Gygrestolen og Bryggefjell

Det var mange som hadde fortalt mye om disse fjella og jeg måtte bare ta turen og se selv. Kjørte til Bø og så videre mot Lunde og inn til Uvdalstjønn og parkerte der. Fant en fin sti oppover og den var skikkelig sølete og slitt etter motbakkeløp noen dager før. Passerte en tjern og fortsatte opp og ut mot toppen. Spektakulært med disse kjempeklossene som har forlatt fjellsiden. skulle gjerne ha klatret opp der en gang.

Jeg så at det var merket sti videre og satset på at det var en rundtur og det var det. Fint å gå her i vårens blomsterprakt. Kom også slik at jeg så gygrene nedenfra, men valgte å ikke gå nærmere for det så vilt ut med store blokker, tar det en annen gang for ville også prøve å se om i Liheia.

Etter jeg kom ned kjørte jeg ned til Bø igjen og forbi Oterholdt og opp til Liheia. Grei parkering der vegen stopper ved en bom.
Jeg fulgte en veg som gikk på sva vestover. Nydelig å gå, frodig her, visste ikke helt hvor langt jeg skulle men gikk inn til ei hytte, men så så jeg det gikk sti oppover, det hadde jo vært moro å se hvor den gikk. Plutselig så sto jeg på toppen av Bryggefjell etter litt småklyving oppover, var ikke den mest brukte stien oppover, men spennende nok for Anjing og meg.
Men ved varden var ikke høyeste punkt så måtte forsette bort til Skjenan. Her var det litt sti i starten og så måtte jeg karre meg gjennom litt kratt for å kommet bort til den lille varden. Fint sva å gå på her oppe. Hjemtur gikk hovedstien på østsiden av fjellet.

Værutsatt furu
Blokkebær
Rundsoldogg
Hvitlyng
Mot toppen, rett opp lia
Anjing tar pause i lyngen
Bryggefjell varden og utsiktspunkt
Anjing på Skjenan

Spektakulært

Written by Stigun 18.01.2020 10:58

område, får lyst til å dra hit. Var det herfra det nylig ble vist en episode fra Kjendis 71grN? Syntes jeg dro kjensel på formasjonen?

Sv: Spektakulært

Written by siroho 18.01.2020 17:12

Ja, det var det, derfor jeg måtte få lagt ut bilder fra denne turen, men det er nå snart 9 år siden jeg var der. Det er ikke lange turen for turvante folk, så at de skulle slite sånn oppe i lia er uforståelig. Tror underkant av en time gange er vanlig tid opp der du ser ned på gygrene.