Jagershaugen (Luster) (11.10.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Røssesete (810m)
Endpoint Røssesete (810m)
Ascents Jagershaugen (1,392m) 11.10.2015

Av og til råder tilfeldighetene. Da jeg ankom Sogndal på fredag avtalte Anne og jeg at vi skulle gå Jagershaugen på søndag. På lørdag kveld spiste vi på restaurant i Sogndal og da vi gikk forbi kinoen så vi at de viste Villmark II. Jeg hadde faktisk ikke hørt om filmen men lirte av meg en FB post om at de jaggu ikke sparte på effektene ved filmpremierer i Sogndal...

Markedsføringsstunt foran Sogndal kino

Så fikk jeg høre at filmen utspiller seg på Harastølen i Luster, og gjett hva vi passerte på vei opp til Jagershaugen...

Harastølen. Minner meg om et hotell vi tok inn på i Bulgaria...

Veien opp fra Lustrafjorden var IKKE GOD og bygger opp mot følelsen av skrekk og gru som treffer en rett i fleisen ved møte med den horrible bygningen med en historie så lang at jeg skal ikke engang prøve meg på en kortversjon.

På Harastølen traff vi kjentfolk. Fjærlands store fjellsønn Anders Bøyum var på besiktigelse (noen gjør research før de går og ser en film) - i passiar med en kar som faktisk bor der. Denne karen opplyste at det var bilvei helt opp til Røssesete (810 moh). Anne falt pladask for fristelsen og en noe småsur sjåfør bukserte bilen videre opp den trange grusveien til Røssesete. Der starter en rødmerket sti som går til Fivla, og videre ned mot Vigdal.

Røssesete - starten på ruta mot Fivla

Stien oppover var lett å følge, og tydelig nymerket. Rødmalingen hadde vel knapt tørket. Planen var å komme seg opp ved klippene på Jagerhaugens sydrygg og følge denne oppover. Ved 1020 moh, der stien tok av mot vest forlot vi den og fulgte en grei rute opp mot sydryggen. Jeg hadde forventet litt motstand med tanke på klippeterrenget men det var "smooth sailing" hele veien til topps.

På Jagershaugen

Det var en litt for kort tur etter min smak. Kun 3,4km (vi parkerte litt nedenfor Røssesete) så jeg ville i det minste ha en liten rundtur. Anne var enig og ergret seg litt over at hun lot makeligheten få en ørliten plass i livet sitt nede ved Harastølen. Sånt skjer. Heller da bruke tid på observasjon av faunaen her oppe...

Da vi hadde sjekket ut toppen nok dro vi vestover og fant raskt en grei vei ned til Hellesete(r). Selv om det regnet nå og da hadde jeg VELDIG lyst til å gå over og ned til Gaupne men innså at det ville bli et utrolig plunder og heft å komme seg tilbake til Røssesete. Så det fikk heller bli stien tilbake. Sola var innom nå og da og av og til var det rett så hyggelig å være her oppe...

På vei tilbake til Røssesete

På vei ned passerte vi en gigantisk steinblokk som var kløvd i to. Hadde steinen vært tørr hadde jeg kommet meg til topps og hadde jeg hatt mer "guts" hadde jeg kommet meg igjennom. Det var ikke så moro å klatre på såpeglatt berg, men på en annen side var det moro likevel. Jeg falt jo ikke ned, så...

Mens vi buldret og hygget oss gumlet Karma blåbær. Før har vi måttet mate henne. Nå har hun heldigvis skjønt at det går an å plukke disse bærene selv...

På vei ned hadde vi kombinasjon av sol, regn og lokal tåke. Flotte elementer når landskapet fra før er utrolig vakkert!

Lustrafjorden

Nede ved Røssesete tok jeg sykkelen fatt mens Anne kjørte ned. Karma løp etter men siden jeg ikke ville slite henne ut (hun har SD - Skulderdysplasi) så ventet jeg ved Harastølen til Anne kom og lot henne være i buret resten av veien. Etter en sightseeing runde rundt Harastølen syklet jeg videre ned til Lustrafjorden og ventet på Anne der.