Høyest i Os - Nest høyest i Tolga (11.10.2015)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Øversjøen (820m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Midtre Sålekinna (1,542m) 11.10.2015
Nordre Sålekinna (1,595m) 11.10.2015
Sålekinntoppen (1,591m) 11.10.2015

Kommunetopper
11.10.2015

VIDSTRAKT UTSIKT MOT FEMUNDEN
Sålekinntoppene ligger langs kommunegrensen mellom Os og Tolga i Hedmark. De har to ganger tidligere vært i en og samme kommune, men ble siste gang delt i 1976. Både Os og Tolga har typisk innlandsklima med lite nedbør og kalde vintre. Kommunene strekker seg fra Forollhogna nasjonalpark i nordvest til innsjøen Femunden i sørøst. I de lavestliggende dalførene er det stort sett furu skog hvor skogbunnen er tildekt med reinlav. Over tregrensen preges terrenget av rolige landskapsformer, med snille og avrundede fjell godt tilpasset barnefamilier. I Os og Tolga finnes fire fjell med en høyde på over 1500 meter. Disse er Elgspiggen (1604 moh.), Nordre Sålekinna (1595 moh.), Sålekinntoppen (1591 moh.) og Gråhøgda (1543 moh.). I 2006 besteg vi Elgspiggen og Nordre Sålekinna på en og samme dag uten å være innom Sålekinntoppen. Bonden på småbruket i øversjødalen kunne imidlertid fortelle at det er Sålekinntoppen som er den mest besøkte av de to sistnevnte toppene. ------------
Ni år senere var vi tilbake i Øversjødalen. Tåka lå tjukk som graut da vi kom kjørende fra Tolga gjennom Hodalen. Yr.no lovet oss finvær, og sola kunne skimtes gjennom det tette skylaget, som stadig var i bevegelse. Vi svingte av fra fylkesvei 26 mot Narbuvoll og fortsatte på bomveien (avgift) til det vesle gårdsbruket, som ligger nord for Øversjøen. Det skulle vise seg at vi faktisk hadde fjellet helt for oss selv denne flotte oktobersøndagen. Fra parkeringsplassen benytter du stien over jordet og videre langs traktorveien forbi en liten hytte. Stien, som er lett å følge, går gjennom et parti med bjørkeskog og fortsetter opp mellom Vesle og Store Gravskarbekken. Plutselig var vi gjennom tåketeppet, og høyfjellet lå foran oss badet i sol. Vi krysset Store Gravskarbekken i retning Søndre Sålekinna, hvor en flokk skrattende ryper lettet på trygg avstand foran oss. Høstens første snøfall lå ned til ca. 1200 moh. og gjorde dagen spesielt vakker og minnerik. Etter hvert kunne vi ta fatt på den vestvendte og glatte småsteinura opp til blikkstille vår på Sålekinntoppen (1591 moh.). Ved varden er det en trimkasse med gjestebok. Toppen ruver høyt over Langsjøen og har vidstrakt utsikt mot Femunden og Elgspiggen. Hvis det fortsatt er futt i beina, kan du, som vi gjorde, fortsette over Midtre Sålekinna (1542 moh.) for deretter å gå ned hylleformasjonene til Sålekinnskaret (1426 moh.). Fra skaret er det ca. 175 høydemeter opp sørryggen til Nordre Sålekinna (1595 moh.). Høyere enn dette kommer du ikke i Os kommune. Denne etappen tok en drøy time for oss og foregikk i umerket terreng over partier med mye steinur. Vi valgte å returnere ned ryggen mellom Vesle og Store Gravskarbekken til hovedstien og Øversjødalen. Bonden hadde helt rett i at Søndre Sålekinna er det flotteste fjellet av disse to Sålekinntoppene.

FLERE TURMULIGHETER
Turisthytta Ellefsplass er en ominnredet enebolig med 12 senger, strøm, vann og dusj. Hytta ligger i Øversjødalen, som er et ypperlig utgangspunkt for toppturer til Elgspiggen, Glophøgda, Sålekinna og Gloføken. Populære er også turene til Sæter turisthytte (20 senger) i Tufsingdalen og hytta i Raudsjødalen (15 senger).

(Fra boka Norges beste familietopper).

Opp gjennom tåka

1591 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Nordre Sålekinna 825 m og
Sålekinntoppen 165 m
UTGANGSPUNKT: Øversjøsætra 820 moh.