Trollsteinhøene i vakkert oktobervær - 2K nr 67-70 (03.10.2015)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Parkeringsplassen i Veodalen (1,300m)
Ascents Gråhøe (2,154m) 03.10.2015
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 03.10.2015
Store Trollsteinhøe (2,201m) 03.10.2015
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 03.10.2015
Visits of other PBEs Fuglesætervegen (760m) 03.10.2015 07:30
Randsverk Camping (745m) 03.10.2015 07:30
Parkering Randsverk (745m) 03.10.2015 07:30
Veodalen nasjonalparkgrense parkering (1,300m) 03.10.2015 07:30

Avmarsj fra parkeringen mot Glitterheim kl 0730. En nydelig høstmorgen og min første oktobertur.
Lenger bak kom John og Trine som ikke visste jeg var på tur og planen var å vente på dem på første toppen som en overraskelse.
Gikk langs veien forbi myra/vannet ca 1,5 km og skar oppover lia mot Bukkeflyet. Det gikk raskt oppover mot de 2 vannene på ca 1600moh. Brukte kikkerten flittig på tur oppover for se om John og Trine var i anmarsj.
De var langt men lettgått innover Bukkeflyet og Trollsteinkvelven, men du verden så vakkert - og vindstille. Møtte på de første reinsdyrene i Trollsteinkvelven og flere møter ble det innover mot Svartholsglupen. Passerte Grotbrean som hang vakkert over kantene som et frossent Niagara Falls. Like under 1854 Svarholsglupet ventet jeg en stund på "turfølget" og spiste en god lunsj ca kl 11.00. Men en sms fortalte meg at de hadde valgt motsatt retning og straks var på Austre Trollsteinhøe. Da fikk jeg det travelt, og tok korteste vei rett opp mot Gråhøe. Ganske bratt opp ca 100-150hm men greit. Oppe på ryggen var det meget lettgått og noe snø. På Gråhøe kl 12.18. Utrolig flott utsikt 360 grader og det ble selvsagt mange bilder. :-) Deretter meget glatt og polert ned fra Gråhøe, men heldigvis ikke mange meterne før det igjen går lett og fint mot Søre Trollsteinhøe. Var på toppen kl 12.42. Her kom det litt vind så ble ikke lange stoppen, men til min glede så jeg John og trine på fra Store. På vei opp til Store møtte jeg dem - noe overrasket kan du si. Vi fortsatte så hver vår retning og jeg var oppe på Store Trollsteinhøe kl 13.12. Et stort platå med to varder som er omtrent på samme høyde. Var selvsagt på begge to for sikkerhets skyld. Her var sikten litt mindre, men fulgte fotsporene fra John og Trine rett mot Austre, og når jeg nærmet meg stupene mot nord ble sikten igjen upåklagelig. Fulgte snøkanten nedover og rundet oppover mot Austre. Her hadde det vært polert og meget glatt tidligere på dagen, men sola hadde nå stått på og det var fint å gå både opp og ned igjen. På Austre Trollsteinhøe kl 13.42. Et spektakulært stup mot nord og vest og en lang vidde mot øst. I det fantastiske oktoberværet var det bare å nyte turen ned. Etter et langt stopp i solhellinga på 1909 moh var jeg nede ved parkeringsplassen ca 1620. En opplevelse var det også å følge en reinsdyrflokk på minst 500 dyr på vei opp til Bukkeflye. 8.50 t i turtid og 6.10 t i effektiv gange. Jeg hadde ikke drømt om å kunne få slik vær i oktober, og etter turen 19-20 sep, var det herlig å avslutte sesongen med en skikkelig godværstur. Vel nede på Randsvek camping var det godt med en dusj mens jeg ventet på John og Trine. De kom akkurat i det kafeen stengte, så da ble det felles middag med burgere på YX i Heidal, før jeg startet på bilturen hjem. Ve l blåst. :-)