På høsttur til Kvitingskjølen - 2K 64-66 (20.09.2015)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Smådalsveien (1,180m)
Ascents Nørdre Kvitingskjølen (2,025m) 20.09.2015
Store Kvitingskjølen (2,064m) 20.09.2015
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 20.09.2015
Midtre Kvitingskjølen (1,971m) 20.09.2015 10:30
Visits of other PBEs Smådalsveien låst bom (1,180m) 20.09.2015 10:30
Sålell/Soleggen bomvei (500m) 20.09.2015 10:30

Etter en god natt på Randsverk camping var jeg klar for tur igjen i det fine høstværet. Gårsdagens snøvær på Fanaråken var glemt, for i dag så det riktig så bra ut. Var riktignok litt spent på vinden, men skulle uansett få den i ryggen oppover mot toppen. Kjørte av fra RV 15 ca 6,5 km nord for Kvila turistheim. Ca 11 km på fjellveien til Sålell seter og parkerte rett etter brua. Stod en bil til her, og 3 stk til på parkeringsplassen et par hundre meter lenger opp. Og der så jeg en syklist som srtet turen innover Smådalen. God sikt var det, selv om det lå skyer over toppene - men faktisk ingen vind å snakke om :-).
Satte i marsj ca 1030 og holdt svakt til venstre fra vegen til jeg krysset flere små elveløp. Holdt deretter tett langs med Kvitingen, hvor det går sti. Tok av fra stien mot Kjøsteinen, men fortsatt lettgått og mykt, og hundene koste seg og lå langt foran og lurte på om jeg ikke skulle sette opp farten noe. Jeg fulgte deretter anbefalt merking på kartet, og gikk opp på ryggen til venstre der du ser noen tydelige varder. Holdt delvis høyden oppover, men angret påat jeg ikke hold meg nedi dalen og gikk mer rett på Nørdre, for det så mye mer lettgått ut lengre ned til venstre (fikk senere bekreftet dette). Fra ca 1760 begynte det å ligge litt nysnø. Jeg passerte høyde 1860 ca 40 hm lavere, fortsatt en del ur, og det så helt klart lettere ut å holde nesten 100 hm lavere forbi dette området. Passerte så skaret ved ca 1900 moh, og så rett opp mot Nørdre Kvitingskjølen. Toppen ligger et godt stykke innover flate mot høyre. Du ser varden, men kan bli lurt av en annen varde lenger mot venstre et par hundre meter. På Nørdre kl 13.37. Nærmest vindstille hele turen til nå - også her på toppen. Dog lite sikt da toppene ligger innhyllet i skyer. Ser intetn annet enn topp-platået. Tar derfor kursen nesten 90 grader mot høyre og slakt ned 17m mot 2008. Her er det jo bare å gå rett på, men ved dårlig sikt pass på at du ikke blir dratt mot venstre. Er det klarvær ser du jo lett hvor du skal gå. Det skulle jo være en stor rund varde på Store Kvitinskjølen, men den så jeg ikke før jeg var 100 m unna, og da lenger til høyre enn jeg trodde. På toppen kl 14.06. Kort foto og matpause - fortsatt ingen sikt - og gikk etter kart og terreng - for Vestre så jeg ikke noe til. Det var lettgått herfra også, men jeg måtte holde stadig mer mot høyre enn jeg først trodde. Etter hvert flater det helt ut ned mot ca 1960 på høyre del av ryggen. Etter en stund så jeg en liten tverr-rygg med en del rød stein, som jeg skjønte var 1971-høyden. Etter det litt ned igjen til ca 1950, og da først så jeg den store snøfonna hvor oppstigningen til Vestre starter. Pga overheng holdt jeg her i en liten bue mot venstre og opp på ryggen, holdt meg godt innpå fonna og fulgte den nesten til toppen. Siste ca 10-15 hm og 100-150m gikk jeg av fra snøflaket men fortsatt lettgått til toppvarden. på Vestre kl 15.05. Fortsatt dårlig sikt, men noe bedre og ser noen glimt av Store og Nørdre, og etter hvert klarner det riktig så fint opp på turen nedover.
Gikk rett bort på det store snøflaket, og fulgte øvre del av det hele veien til jeg så skråningen hele veien ned i dalen. Du kan sikkert gå ryggen også, men det virket ikke spesielt lettgått på den, og jeg valgte derfor å komme meg relativt raskt ned mot Dalen og bedre/mykere underlag. Er en del mindre snøflak som hjelper her. Gikk deretter på skrå nedover mot elva og fant sti langs elva som jeg fulgte helt ned til parkeringsplassen med elva på min høyre side. Bare pass på å holde litt avstand til elva til du har passet juvet, men det ser en enkelt av terrenget. Ved bilen igjen kl 16.50. 6.20 t totalt, hvorav 5.20 t effektiv gange, og jeg gikk veldig rolig oppover syns jeg. Litt raskere tempo ned fra Vestre. Hadde jo 5 timers kjøring foran meg hjemover. Alt i alt en nydelig høstdag på tur, selv om jeg ikke fikk nytt utsikten på toppene i dag heller. Heldigvis var dagen til min positive overraskelse nesten uten vind.