Sørgardhaugen, Fjellsjøkampen og Nordliskampen (03.10.2015)

Written by Ranglefant (Tore Mortensen)

Start point Skrukkeli
Endpoint Skrukkeli
Ascents Fjellsjøkampen (812m) 03.10.2015
Nordliskampen (707m) 03.10.2015
Sørgardhaugen (641m) 03.10.2015

Ny tur til Skrukkeli og igjen parkerer jeg ved kirka. I dag har sykkelen blitt igjen hjemme og jeg satser alt til beins. Fin oppvarming tilbake mot Skrukkelisjøen før det bærer oppover mot Oppgarden for å bestige Sørgardhaugen. Til min store glede finner jeg at her er det nymerket blå sti opp og all bekymring for tett krattskog og blaut myr, som jeg har sett mye av i dette området, er borte.
Ned samme vei og fra Oppgarden nordøstover på sti til veien og Bjørtomt. Småkupert og fint treningsterreng langs grusvei før det igjen bærer opp langs stia mot Fjellsjøkampen rett vest for Gjødingssætra. At dette er et populært turmål er det ingen tvil om. Stia er rene Besseggen.
Dagens siste mål er Nordliskampen og derfor haster jeg rakt videre over Fjellsjøkampen og følger stien videre nordover ned til Bjørnåsstua og ned til grusvei. En god del bløt myr på denne sida av Fjellsjøkampen. Ved Snultra følger jeg veien som ender opp rett nord for toppen. Her fryktet jeg igjen tett krattskog og blaut myr men heldigvis hadde skogen hatt noen år på seg til å vokse seg stor og fin. Bratt skrent rett nord for toppunktet omgås på vestsiden.