Styggmann 872 moh (04.10.2015)

Written by Hlien (Håvard Lien)

Start point Hoensetra (340m)
Endpoint Styggmann (872m)
Ascents Styggmann (872m) 04.10.2015

Startet turen fra nordsiden av toppen, usikker på hva det heter ved startpunktet, men kjørte inn ved Heistadmoen og fulgte en grusvei ett lite stykke før bilen ble parkert, tror det heter Hoensetra. Dette er en bomvei, og det koster 40 kroner å passere.

Solen strålte og vi var 4 stk pluss 2 hunder som gikk.

Starthøyden er på ca 332 moh, og derfra går man 586 høydemeter opp til Styggmann på 872 moh. Turen tur/retur er på 10,2 km om man følger runden som anvist på kartet... Tidsbruken på 4,5 time er beregnet til tur/retur.

Veldig fin tur, men litt vanskelig terreng sammen med en del våte myrområder gjør at dette er en tur som er fin å ta etter litt tørke.

Det er også litt vanskelig å følge merket vei (i forhold til mange andre steder), så kan være greit å ha med kart og kompass om man tar turen i overgangen fra høst til vinter.

Ellers venter en flott utsikt på toppen :)