Blåskjerdingen (05.10.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Vatnedalen (215m)
Ascents Blåskjerdingen (1,069m) 05.10.2015
Søre Blåskjerdingen (1,061m) 05.10.2015

- Høstferie & Høytrykk.

Klyving på nordtoppen.
Orm.
Med høstferie på skolen og fint vær bestemte vi oss for å ta en familietur til Blåskjerdingen denne mandagen. En del tåkeskyer rundt omkring på morgenkvisten, men i det vi passerte Nakkereset letna det. Vi fortsatte ned til parkeringa i Vatnedalen hvor det var et par biler fra før.
Litt småkjølig før vi kom skikkelig opp i sola. Partiet fra skogrensa og opp på ryggen var ganske bløtt etter siste dagers regn. Vi tok raskt igjen kjentfolk fra Molde, som vi slo følge med ei stund. En liten orm, sannsynligvis en hoggormunge lå midt i blaute stien.
På toppen av Blåskjerdingen.

Tenker den var glad da vi gikk videre.
Oppe på ryggen kom det tidvis en liten trekk. Utsikten blei bedre og bedre. Etter snaue to timer nådde vi den flotte varden på sør- toppen, og det var tid for matpause.
Etterpå tok vi den artige klyveturen over til nordligste og høyeste topp. Såpass lenge siden jeg gikk over her, at det var nesten som en ny tur å regne.
På veg ned igjen fra Blåskjerdingen.

Det var storslagen utsikt i alle retninger, ikke minst mot Nordøyane og havet.
Tilbake på sørtoppen hadde våre venner fra Molde klare nystekte pannekaker, så det blei en liten stopp før vi satte kursen nedover igjen. Et besøk til steinene med hull i blei det også. Etter fem timer på tur var vi nede ved bilen igjen.