Raudsjøpiggen (03.10.2015)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Raudsjødalen
Ascents Raudsjøpiggen (1,306m) 03.10.2015
Visits of other PBEs Raudsjødalen turisthytte (899m) 03.10.2015

Jeg hadde invitert med meg Morten og en haug andre venner til hyttehelg i Spekedalen. En litt nedpå helg med høy hyttekosfaktor. God mat (lam, vafler, m.m) og hjemmebrygget øl skulle det være, men maten smaker som kjent best når man har opparbeidet seg litt appetitt. Siden maten også som kjent smaker best når den lages med omtanke og uten tidsnød, ble Raudsjøpiggen lørdagens utvalgte appetittvekker. Passe lang/kort tur for formålet. Raudsjøpiggen er vel det fjellet jeg kan komme på som jeg har vært på flest ganger, men så er det også et ganske fint fjell. Passe frittstående, med en for området litt atypisk pyramideform, og ikke minst et flott utsiktspunkt på godværsdager. Dette ble en sånn godværsdag og etter å ha fulgt stien fra Rausjødalen hele veien opp til topps kunne vi blant annet glo alle de 100 kilometerne (i luftlinje så klart) bort til Snøhetta og Svånåtindene der vi var for en knapp måned siden. Stas! Samme veien tilbake, til hyttekosfaktor ut i de små nattetimer. Skikkelig bra helg, var det.

Tydelig og lettgått sti fra Raudsjødalen opp til Raudsjøpiggen. Vakkerfjell bak.
Selveste Raudsjøpiggen.
Den siste lille oppoverbakken før "topp-ura" begynner. Gråhøgda er langt baki der til venstre.
Deler av ura opp til toppen av Raudsjøpiggen er dekket av grønn kartlav. Pent!
Raudsjøpiggen er besteget og vi samles rundt toppvarden.
Utsikt fra Raudsjøpiggen mot Klettfjellene: f.v Langkletten, Storkletten, Blåkletten og Skittenkletten.
Og der, langt bak Langkletten, der ligger Svånåtindene og Snøhetta. Snakk om utsikt!