Jutulknatten (01.10.2015)

Written by ulstokir

Start point Løyntjern
Ascents Tveitastølfjellet trig.punkt (1,043m) 01.10.2015

Jutulknatten 1059 og Tveitastølfjellet 1043.

Heldige er vi som har så mange forskjellige turmål å ta av. I dag gikk turen til Løyntjern. En kjær plass fra min barndom. Etter lunsj på hytta gikk vi i vei. Fulgte stier som går mot Kruk. Kom til stølslaget Hibakk. Videre sti derfra til Tveitastølen og opp på Tveitastølfjellet. Stien førte oss gjennom mo og myr (her skulle det hatt vært nye klopper) og videre langsetter Turtgjuvtjernet. Idyllisk tjern. En enslig bærplukker var det eneste menneske vi møtte. Masse blåbær som ikke var frossen. Flott varde og utsikt på toppen. Blåste skikkelig på toppen og vi fikk motvind tilbake. Tok stien som førte ned til stølslaget Jutulen. Gikk stølsveien et stykke oppover før vi fant skilt til Smørlia. Da var det tid for litt påfyll i magen. Traseen som vi gikk er en gammel ferdselåre fra Leira til Jutulen. Vi kom frem igjen på Smørlia og fulgte stier og veier frem til Løyntjern igjen. Da smakte det med middag.