Rotsethornet - lang rundtur med Anne og Karma (04.10.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Rotsettunnelen (60m)
Endpoint Rotsettunnelen (60m)
Ascents Rotsethornet (653m) 04.10.2015
Vontripshaugen (547m) 04.10.2015
Dagens runde

Det regnet på Ytre Søre Sunnmøre på denne søndags morgen og lysten til å bestige et høyt fjell var ikke til stede. Men siden Anne ikke hadde vært på Rotsethornet enda ble vi enige om å dra til Volda og ha en fin rundtur over Voldas byfjell.

Rotsethornet - sett fra bilen på vei inn i Volda

"Nerven" i turen var hvor greit eller ugreit det ville bli å få med Karma opp den bratte skogen. Det ville raskt vise seg. Vi parkerte ved Rotsettunnelen og fulgte skogsvegen opp til Kalsethola. Her begynner skogsstien.

På vei opp skogen

Det tok ikke så lang tid før vi nådde de første småbratte passasjene, sikret med tau, kjetting og stigetrinn i fjellet. Karma kom seg opp greit her og var ganske så fornøyd med sin egen klatring...

Karma utfordrer Rotsethornet...

Jeg trodde det faktisk skulle gå veien, men i den aller siste bratta var fjellet så sleipt etter regnet at jeg fikk rett og slett ikke "teknikken" til å stemme. Jeg ville ikke sende Karma opp alene (hun slet på glatta hun og) og ikke fikk jeg til å stå støtt heller. Dermed bar det ut i brattskogen til venstre. Her ble det et "baks" uten like men vi kom da over bratta til slutt. KLISSBLAUT. Snart kunne vi nyte fin utsikt fra Aksla.

Volda

Videre gikk det greit oppover på god sti og vi ankom Rotsethornet 1t:14min etter at vi la i vei. Bygene gikk over Melshornet og de sneiet litt innom oss. Tåka hang nedpå her og der og jeg hadde vondt for å se for meg at ettermiddagen angivelig skulle bli solfylt - som meldingen spådde...

På Rotsethornet

Sist jeg var her oppe gikk Edvin og jeg over Instehornet og ned i Litledalen. I dag hadde jeg lyst på en ny sti så vi ble enige om å gå over Vontripshaugen og ned i Høgedalen. På vei mot Instehornet kom jeg på at sist jeg var her hadde jeg lovt meg selv å se nærmere på Toskegjølet. Jeg ante at det kunne være en morsom sti, men glemte så hele greia.

Vi stakk kjapt oppom Instehornet - som faktisk er pf100 toppen på Rotsethorn-fjellet - før vi gikk videre. Vi holdt på å gå feil (mot Litledalen) men fikk korrigert kursen og fortsatte bortover ryggen.

På vei ned fra Instehornet

Det var merkelig å ikke treffe en sjel i fjellet denne søndagen. Jeg hadde trodd at stiene i skogene bak Volda ville kry av folk på en søndag, men nei. Kanskje var vi sent ute. Kanskje liker ikke Voldingene regnvær, selv om jeg har vondt for å tro på akkurat det...

Anne fant en "stol" og nøt utsikten...

Så bar det over Vontripshaugen (for et navn!) og så ut langs en morsom skogsrygg som stupte bratt ned i Høgedalen. Her dro stien til høyre og hadde det ikke vært for røde bånd her og der hadde vi slitt med å følge den helt ned til stien fra Homborsetsætra. Kort etter kom vi inn på stien fra Horndalsvatnet som kort tid etter gikk over i en skogsbilveg som tok oss ned til Rotsetvatnet.

Instehornet sett fra ryggen ut fra Vontripshaugen

Fra Rotsetvatnet hadde vi ca. 2km tilbake til bilen. Det var drøye 2km, men heldigvis hadde sola tittet frem (utrolig nok!) og Melshornet speilet seg nydelig i Rotsetvatnet. Jeg var blaut, sulten og litt gåen i beina (nye støvler) og var ganske så fornøyd da vi nådde bilen. Men turen var fin!