133 Gausdal: En dagsmarsj i vidunderlig terreng (03.10.2015)  6

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Febua/Revsjøen (980m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Fatkvolvhøgda (1,388m) 03.10.2015
Nørdre Langsua (1,552m) 03.10.2015
Nordre Langsua, S1 (1,529m) 03.10.2015

Overnattet hos Kristians mor på Løten etter gårsdagens akrobatiske bestigning av Elgspiggen. Lørdag morgen etter frokost kjørte vi via Lillehammer til Svatsum i Gausdal. Her startet bomveien inn til Febua/Febuvika ved Revsjøen. Det ble en endring i programmet da jeg hadde sett for meg start på Storeskag. Kart hadde jeg ikke forberedt fra øst men jeg tegnet et kart som vi hadde med.

Det ville bli en lang dag kunne jeg fortelle Kristian. Utfra målinger på kartet var det ca 10 km i luftlinje inn til Langsua. Fin sti lenge men vi misset stien som passerte Nontjønnbua og ble gående i terrenget mer enn nødvendig. Det var forsåvidt lettgått her så ikke noe stort aber. Blå himmel og kjempesikt så det var bare å peile seg inn dit man skulle. Traff Fatkvolvhøgda enkelt og gikk over denne retning Langsuene. Østveggen var et eneste stort stup men vi fant en god trase ved å runde syd for N Langsua S1 for så å klyve opp fra vest. Fin sjarmøretappe bort til dagens destinasjon. Vi tok noen korte pauser ca hver time og tilbake gikk det lekende lett.

Trasévalg ved S1

Written by knutsverre 22.09.2016 15:14

Hei igjen! Runde syd for N Langsua S1 ...Litt usikker på hva dette betyr. Opp det bratte partiet ØSØ for S1 eller lenger sør i flatere terreng i retning mot 1322-vannet (Massingholet) og opp?

Sv: Trasévalg ved S1

Written by morsor 22.09.2016 15:33

Du går først til Fatkvolvhøgda. Rett vestover ser du Langsua og du skal ikke ned til Massingholet men følge en naturlig gressrenne rett på sydsiden av S1. Det gir seg selv når du kommer dit og får utsikten fra Fatkvolvhøgda. Hvis du går til 1322-vannet er vestflanken slak og fin men det gir en unødvendig sving.

Østveggen av Langsua er et langt stup, men sett fra Fatkvolvhøgda finnes det en vei opp på skrå til venstre. Håper du slipper tåke da så du får overblikk.

Sv: Trasévalg ved S1

Written by morsor 22.09.2016 15:40

Har lagt til et bilde i rapporten min (forslag til rute).

Nørdre Langsua fra øst

Written by knutsverre 22.09.2016 14:26

Takk for tipset, Morten. Absolutt noe å vurdere. Men jeg må være sikker på at det er kjørbar vei helt til Febuvika ved Øvre Revsjøen slik det så ut til å være da du var der.

Sv: Nørdre Langsua fra øst

Written by morsor 22.09.2016 14:31

Det er bra vei til Febua som du snakker om. Tilrettelagt utgangspunkt for vandring.

• +

Sv: Sv: Nørdre Langsua fra ø

Written by knutsverre 22.09.2016 14:35

Glimrende terreng!

Written by Nils 04.10.2015 22:51

Dette er topper jeg beundret fra jeg var liten, og som bidro til å vekke min toppinteresse. Fra familiehytta på Yddestølen ved vannet Yddin er det flott utsikt mot Langsua, blant annet. Selv etter 20 år med ferier avviklet på hytta, kom jeg meg aldri til disse fjellene. Min far og jeg prøvde en gang på ski fra Yddestølen en påske tidlig på 80-tallet, men det ble for langt for min del da. Foreløpig har det ikke blitt noen nye forsøk på disse toppene. En gang må jeg dit, siden de ligger så dypt i barndomsminnene.

Trivelig å høre at du syntes det var flott der inne! Det er et fint terreng å vandre i, ja.

Sv: Glimrende terreng!

Written by morsor 04.10.2015 23:10

Nå klarer du helt sikkert å nå inn dit. Vi ble vel enige om at vi måtte snu hvis vi så at toppen ikke kunne nås innen 3-3,5 time. Etter 3.15 sto vi ved varden i solskinnet og møtte faktisk to fjelldamer der som kom fra Valdres-sida. Fryktelig langt men det var absolutt verdt det. Merkelig fjellformasjon i et ellers behagelig terreng. Håper du tar turen dit snart og får notert denne perlen!