Hestesko-traversen (24.09.2015)

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Start point Ytre Kavli parkeringsplass (200m)
Endpoint Ytre Kavli parkeringsplass (200m)
Ascents Ivertoppen (1,390m) 24.09.2015
Klauva (1,512m) 24.09.2015
Søre Klauva (1,356m) 24.09.2015
Kyrkjetaket (1,439m) 24.09.2015
Steinberget (981m) 24.09.2015
Visits of other PBEs Hellerøra parkeringsplass (180m) 24.09.2015

Hesteskotraversen

Da var tiden inne for å gjennomføre den klassiske eggtraversen over de tre toppene som omkranser Hestebotn,også kalt for Hesteskotraversen i Isfjorden,Møre & Romsdal.

Hadde vært mange ganger på toppene tidligere,men aldri gått traversen i sin helhet.

Pakket bilen og satte av sted fra Lørenskog mot Åndalsnes onsdag ettermiddag.
Hadde tatt med meg stegjern og isøks,ettersom man må krysse en liten bre,som ligger på baksiden av Klauva,mot skaret bort til eggen,som går videre opp mot Kyrkjetaket.
Litt sikringsutstyr ble også pakket ned,siden en bestigning av Ivertoppen også stod på programmet.

Kom meg omsider til Isfjorden og tok av i sentrum mot Ytre Kavli.
På vei mot parkeringsplassen passerer man en vei bom som koster 40 kroner,kun kontant.
Så var det bare å få satt og teltet og komme seg i seng,og bare glede seg til morgendagens travers og krysse fingrene for at YR og Storm slo til for fullt igjen.

Våknet opp til lettskyet vær med innslag av noe blått,og en temperatur på 10 grader.
Etter en god frokot og kaffe,satte jeg av sted mot Vårseterhjellen og Loftskarsetra,skiltet Måsvassbu.

Ved Loftskarsetra var det bare å fylle vannflaskene og ta seg en liten matbit,før selve oppstigningen mot Søre Klauva.
Stien fortsetter opp til høyre bak setra,men etter første bakke,tok jeg av fra stien som går inn mot Hestebotn og opp ryggen til venstre mot sadelen mellom Skarven og Søre Klauva.
Utsikt ned mot Isfjorden.
Søre Klauva.
Fra sadelen var det bare å følge ryggen helt til toppen av Søre.

Søre Klauva

Varden på Søre,med utsikt mot eggen mellom Ivertoppen og Kyrkjetaket.
Ivertoppen til venstre og Kyrkjetaket til høyre.

På Søre Klauva var det nye pause med inntak av energi.
Flott varde på toppen med fantastisk skue mot den flotte ryggen mellom Ivertoppen og Kyrkjetaket.

Selfie på Søre Klauva.
Nå begynte selve traversen,flott eggvandring bortover Søre,før det gikk bratt ned til sadelen mellom Søre og Klauva.
Så var det igjen å bare følge ryggen helt opp til toppen.

Klauva

Utsikt ned mot Søre Klauva,sett fra Klauva.
Liten varde på Klauva.
På Klauva var det en mindre varde,men desto bedre utsikt mot hele traversen,enn på Søre.
Igjen ny inntak av energi og drikke.
Etter å ha studert eggen og pinaklene ned fra Klauva,ombestemte jeg meg,og ville heller prøve den ruta som fulgte eggen nedover,i stedet for å følge baksiden av fjellet over breen,som er normalveien.
Så var det bare å sette i gang.
Var mye artig klyving,på noen punkter sikret jeg meg litt,men for det meste gikk det veldig greit på alle klyvepunktene.
Spesielt artig var det over Ivertoppen.
Klauva.
Så kom eggen frem,stod lenge og tittet bortover den,på nedsiden av Ivertoppen.
Så var det bare å følge den flotte eggen helt til toppen av Kyrkjetaket.

Kyrkjetaket

Etter litt artig klyving bortover og oppover eggen,med et litt bratt parti rett under toppen,stod jeg på Kyrkjetaket og beskuet hele traversen jeg nettopp hadde gått,og for en flott travers.

Selfie på Kyrkjetaket.

En real pause på toppen,før jeg begynte nedstigningen mot Steinberget.

Nede ved Steinberget,var det bare å følge ryggen helt tilbake til en treffer på stien til Måsvassbu igjen.

Tilbake ved bilen etter 10 timers fantastisk fjelltur over Hesteskotraversen.

Hestesko-traversen!

Written by Eikås 18.02.2016 18:40

Takker for din fine turrapport med bilder, den fristar absolutt å besøke :)

nydelige turar!

Written by kobbenes 29.10.2015 02:14

Litt av nokon turar du har fått deg i Romsdalsalpane i haust! Godt gjort å gå på desse traversane solo. Stilige bilete! Kva system brukar du for sjølvsikring?