Kamben & "For Fattig og Rik". (23.09.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Nedre Røsta p-plass (440m)
Ascents Nordaust for Kamben (974m) 23.09.2015
Kammen (1,096m) 23.09.2015
Visits of other PBEs Nedre Røsta p-plass (440m) 23.09.2015
Elvabytet vest for toppen i fugleperspektiv.

-Fargespill og panoramautsikt.

Toppen i sikte.

Det var gode værmeldinger for formiddagen, så vi satte kursen for Bøstølen. Hadde spart lenge nok på turen til Kamben, og hva var vel bedre en å ta turen en flott høstdag?

I 10-tida var bilen parkert og vi fulgte skilting og stien mot Litlevatnet. Etter kort tid møtte vi på et relativt nytt skilt til Kamben. Opp mot ryggen var det godt merket, både permanent og midlertidig, for å etablere god sti opp mot ryggen over skoggrensa. Sola stakk fram mellom skyene og gav et nydelig fargespill. Eldre sti merket med varder/rødmaling fulgte videre innover ryggen.
Etterhvert som vi vant høyde åpna utsikten seg mot fjell og daler på alle kanter. I skaret vest for punkt 904 møtte vi på et nytt skilt, "For Fattig og Rik", som pekte ned lia mot sør. Vi så ingen sti, men en påle med rødmaling viste vei. Vi bestemte oss for å prøve denne på returen.
På stien vestover mot toppen forsvant sola bak skyer og en kald vind medlte sin ankomst. Mer diffus sti her og der på siste strekket. Da vi nådde toppen etter drøye halvannen time kom sola tilbake som bestilt, og vi nøyt utsikt og matpakke om hverandre.
Etterhvert snudde vi nesa østover ryggen igjen. Samme sti, men ny utsikt, bl.a. mot Middagstinden. Sola gløtta fram nå og da, men regnbyger lurte i toppene rundt. Tilbake i skaret ved skiltet "For Fattig og Rik", dreide vi av. I starten var det bare trepåler og rosa spraymaling som viste veg, lengre nede i lia var det rydda en del gjennom skog og kratt, og en sti var i ferd med å etablere seg. Det kunne se ut som ruta var ny av året. Vel nede kom det ei regnbyge ut dalen, og vi fulgte merkinga over til For fattig og rik, som er ei populær dagsturhytte. Det er også muligheter for oppvarming, matlaging og overnatting på hytta.
Etter å ha kikka innom døra gav regnet seg, og vi fulgte den godt etablerte stien tilbake til Røsta, som vi nådde i det flere og hyppigere regnbyger kom innover området.

Mot Brynbotnen og Brynbottsvatnet ved foten av Nonstinden. Karakteristiske Hammartinden stikker fram i skaret.
Fargesprakende rypebærlyng mot Middagstinden. Skjervan skimtes også bak t.v.