Middagsfjellet - Loppa (23.09.2015)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Storvatnet (40m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Middagsfjellet (842m) 23.09.2015

Norges største pf-topper
23.9.2015

LUFTIG OG SPISS TOPP I VEST-FINNMARK
Etter den fine turen til Middagsfjellet dagen før (1071 moh.) hadde vi store forventninger til den taggete fjellrekka mellom Jerngeita (766 moh.) og Middagsfjellet (842 moh.). Sol, vindstille og 14 grader i slutten av september innbød til en ny optimal fjelltur med Stina og Steinar.
Vi kjørte fra Sandland brygge til veikrysset i Sør-Tverrfjord og fortsatte cirka 800 meter til parkeringsplassen i Søndre Tverrfjorddalen. I bløtt og myrete terreng fulgte vi firhjulingssporet til hyttene øst for Storvatnet. Til vår overraskelse var brua demontert, og vi måtte krysse elva mellom Lille Rundvatnet og Ternvatnet. Etter å ha kommet oss over på lav vannstand kunne vi ta fatt på stigningen til høydedraget på 438 moh. På denne litt spesielle moreneryggen passerte vi en fordypning i terrenget pluss noen digre steinblokker. Steinar, som har respekt for høyder, kastet et blikk opp fjellsiden, ristet litt på hodet, krummet ryggen og la i vei med et bestemt drag i ansiktet. Det ble en bratt, men helt grei oppstigning langs en tørr og godt synlig gresskledd renne. I det øverste partiet kunne vi benytte reinsdyrtråkket gjennom en smal «passasje» over den uryddige eggen (cirka 700 moh.). Her ble det en kort drikkepause mens Steinar hadde en alvorsprat med seg selv. I samlet lag slapp vi oss ned cirka 30 høydemeter på motsatt side av ryggen og fortsatte opp gjennom et markert skar. Vi måtte prøve oss frem under flere berghamre langs den vestvendte fjellsiden høyt over Bjørnavatna, men etter hvert traff vi på den riktige grusrenna som førte oss opp til det luftige punktet på Middagsfjellet. Fra toppen var det en alpin og mektig utsikt videre langs traversen mot Jerngeita. I kaffepausen fortalte Steinar om reinsdyrene som på lang avstand kan lukte den næringsrike reinlaven som gror på de høyeste tindene. På tilbaketuren valgte vi derfor å holde oss til dyretråkket tilbake til «passasjen» før nedstigningen til høyde 438. Vi avsluttet etter moreneryggen vest for Lille Rundvatnet, som var det beste rutevalget.
(Fra boka Norges beste kremtopper)..

Jerngeita

STED: Loppa kommune i Finnmark
HØYDE: 842 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 555 m
UTGANGSPUNKT: Storvatnet 40 moh.
LENGDE: 12 km tur-retur
TID: 5–6 timer tur-retur
STIGNING: 1050 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: 34w 5241327 788130
KARTBLAD: 184 Kvænangen

Fantastisk omeråde

Written by FuelEX9 28.09.2015 20:01

Tøft å se at dere kom på Middagsfjellet. Gikk selv fra samme utgangspunkt opp på Jerngeita og ryggen bort på Middagsfjellet 842. Artig terreng og fantastisk utsikt!

Sv: Fantastisk omeråde

Written by otto 28.09.2015 20:09

Fantastiske dager i slutten av september. Shorts og 14 grader kan man ikke klage på! Har studert din rute, som er både lengre og tøffere. Uansett er Vest Finnmark et område til terningkast 6... Regner med du ikke er ferdig her.....

• +

Sv: Sv: Fantastisk omeråde

Written by FuelEX9 29.09.2015 11:53
        • +

Sv: Sv: Sv: Fantastisk omeråd

Written by otto 29.09.2015 21:13

Enig..

Written by otto 24.09.2015 19:49

Flere spennende fjell i Vest Finnmark, som blir lite besøkt.. Ta noen dager her neste sommer Ole Petter!

Flott

Written by Olepetter 24.09.2015 14:15

lys og fine himmelfarger, her! Toppen virket flott, særlig bildet "sett fra øst".