Tur til Trolltinden fra Rondvassbu (20.08.2015)

Written by Ingunnor (Ingunn Norberg)

Ascents Trolltinden (2,018m) 20.08.2015
Trolltinden Sør (1,890m) 20.08.2015

Vi var tre kollegaer som reiste til Rondvassbu onsdag 19/8 for å bestige Trolltinden dagen etter.
Det var nydelig høstvær i fjellet. Vi fikk med oss en vakker rosa solnedgang før vi gikk og la oss.
Vi startet etter en god frokost på Rondvassbu. Smurte med oss store matpakker og gikk litt etter kl 09 på merket sti mot Storesmeden. Etter ca 2 timer var vi oppe på bandet før Storesmeden. I stedet for å gå videre til høyre mot Storesmeden, tok vi til venstre her oppe på bandet. Vi tok en litt kronglete vei fra bandet på siden av den første knausen som medførte litt klyving, noe som vi brukte ekstra tid på. Vi skjønte på vei tilbake at det hadde vært mye enklere å gå rett over denne knausen begge veier. Da vi hadde kommet over den første knausen, begynte klyvinga over 1897-toppen mot Trolltinden. Her ble det ganske luftig enkelte plasser og hadde vi mistet fotfestet her, hadde vi falt langt. Kjente jeg ble litt svimmel og forsøkte å fokusere på å se fremover og ikke nedover. Vi damene skravlet mye på turen, men akkurat her var det ingen som sa noe. Alle hadde vi ganske høyt adrenalinnivå her.
Etter lang tid, vet ikke hvor lang tid, var vi endelig over 1897-toppen. Nå var vi kommet til Trolltindens hovedtopp der vi fant enkelte varder der de røde T-ene var malt over med grått. Vi hadde fått beskjed om at vi skulle gå mot den 3. rennen opp mot Trolltind. Vi fant ikke helt veien via vardene da de var ganske så små og vanskelig å se, så her gikk vi mye feil før vi endelig fant riktig vei til toppen. Jippi, vi klarte det vi tre sammen! Veien tilbake gikk mye lettere, for nå visste vi hvor vi skulle gå. Bortsett fra at vi tok feil en plass rett etter at vi hadde startet nedstigningen pga en varde som var satt helt feil og som ville ført oss til et stup hvis vi hadde fortsatt. Men her snudde vi, det var svært løst og en skummel plass hvis vi hadde begynt å skli.

Vi syns det var like spennende over topp 1897 tilbake og, men det gikk mye bedre på hjemturen, for vi fant en bedre rute. Den lille knappen før bandet på Storesmeden gikk mye raskere når vi travet rett over.
En meget fin dag i fjellet var over og vi var alle enige om at det hadde vært en helt topp tur.
Da jeg kom hjem fant jeg ut at hele turen var på ca 20 km og 8 av disse km var klyving.
Vi var ganske såre i håndflater og fingertuppene etterpå.
Etter 11,5 time var vi på Spranget etter å ha syklet fra Rondvassbu.
På Otta ble det pølsestopp på bensinstasjonen med cola til og det smakte fortreffelig :)