Nordryggen til Visbreatinden (20.09.2015)

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Ascents Visbreatinden (2,234m) 20.09.2015
Visbreatinden N1 (2,039m) 20.09.2015
Visbreatinden N2 (2,020m) 20.09.2015

Jeg hadde meldt meg på fellesturen til Visbreatinden den siste dagen på Peakbook Summit II.
Men da jeg bar siste lass med bagasje ut i bilen på morgenen traff jeg Eystein fra turen dagen før, han spurte om jeg ville være med å gå opp nordryggen til Visbreatinden. Jeg var litt betenkt, men samtidig hadde jeg lyst til å prøve. Det ble til at jeg reiste med Eystein og Ingrid på tur.
Før avreise ble det snakket om hva vi trengte av utstyr som hjelm, tau, stegjern... Vi tok med oss tau.
Vi gikk litt over 9 mot Kyrkjetjønne til der nordryggen begynner. Grei stigning oppover, kom etterhvert til et punkt det måtte klyves litt, og her sa Ingrid her skulle vi hatt hjelm. Litt små luftig var det også et par steder. Var oppe på både N2 og deretter N1, tauet ble brukt ned fra N2. Tror snøen oppover gjorde det lettere å gå siden den satt fast på steinene. Oppe ved siste utfordring (gul trekant) var det stopp for min del. Vi måtte da gå ned og rundt til sørsiden for å komme opp. Vel oppe på toppen var gruppen som gikk normalveien allerede oppe. Utsikten var fantastisk denne dagen.

Sitter det et "Troll" i fjellveggen på Midtre Hellstugutinden...

Ned igjen gikk vi normalveien til sadelen mot Langevasshøe. Derfra fulgte vi snøen ned til Kyrkjetjønne og T-stien tilbake til Leirvassbu.

En stor takk til Ingrid og Eystein som tok meg med på denne turen!!!

Missing title

Written by Ingridfjell 10.07.2016 20:45

Takk for flott tur selv:)