Borgsjåbrotet (Nore og Uvdal) - kommunetopp og flyvrak (21.09.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Småroi (1,182m)
Endpoint Samme (1,182m)
Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 21.09.2015 11:45
Visits of other PBEs Flyvrak ved Borgsjåbrotet (1,390m) 21.09.2015 12:15

Etter gårsdagens fine tur til Ustetind overnattet vi i nærheten av Dagali for å være klar for neste mål - Borgsjåbrotet - kommunetoppen i Nore og Uvdal. Vi parkerte på en flate et stykke inn på et hyttefelt ved Småroi der det var helt folketomt denne mandagen.

Smart veisperring - Nedfellbar og låsbar stang midt i veien
Fra vestsiden av Borgsjøbrotet mot Borgsjåvatnet

Kom inn på og fulgte etterhvert sti til en hytte på NØ-siden av Borgsjåvatnet. Istedenfor å følge stien videre mot SØ prøvde vi oss på en noe mer direkte rute mot toppen. Det var en lite smart beslutning, for terrenget utenom sti var overraskende tung - bløt mose og mye kratt første delen oppover til ca. 135 moh. Anbefales ikke! Etter ca. 1,5 t var vi endelig oppe på toppen som er markert med varde på GPS 481125 6670619. Nedfalt trig-merkestang ved varden samt turkasse med kliss våt turbok. Lokket hadde stått åpent!

Astrid ved varden og trig-merket på Borgsjåbrotet

Vi la returen i den retning vi mente å huske det skulle gå sti, og kom etterhvert inn på brukbar sti som ikke alltid var like lett å følge.
Plutselig og uventet befant vi oss ved Flyvraket som nevnes i rapporten av Per Flugstad fra 10. august 2013. Her omkom den norske jagerflygeren Eigil Brynjulfsen i 1954 under en øvelse. Han mistet kontrollen over flyet han førte - en Thunderjet F84-G og styrtet her. Stedet er markert med flyrrester og et hvitmalt kors, samt en godt lukket og solid kasse med masse god informasjon om ulykken. Jeg synes alltid det er spesielt å komme til slike steder i fjellet, uansett om det dreier seg om klatreulykker eller slik som dette - et flystyrt. Tankene går uvilkårlig til det som engang i ikke alt for fjern fortid skjedde her.

Flyvraket
Kors, flyvrak og kasse med info
Dokumentasjon i kassen I
Dokumentasjon i kassen II

Nede ved Borgsjøvannet kom vi inn på god sti som vi fulgte tilbake til bilen. Fin tur i bra høstvær, men opplevelsen ble litt preget av dårlig veivalg på turen opp.