Store og Søre Bukkeholstind (19.09.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Leirvassbu (1,410m)
Endpoint Leirvassbu (1,410m)
Ø3 for Søre Bukkeholstinden (2,005m) 19.09.2015
Kyrkjeglupen (1,499m) 19.09.2015
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 19.09.2015

Første tur til Jotunheimen i 2015. Fikk heldigvis avløser, slik at jeg kunne dra på Peakbook Summit 2. Hans Thorvald og jeg reiste opp sent fredag etter fjøset, og traff Johannes på Leirvassbu, han hadde reist opp dit på torsdag. Lørdagen våknet vi til et ikke altfor fint vær, men etter en deilig frokost var vi klare for tur. Hansi, Johannes og jeg hadde meldt oss på tur til Store Bukkeholstind, og tilsammen ble vi en 14-15 som gikk ut fra Leirvassbu klokken ni. Gikk langs Leirvatnet, Troget og Panna, og tok av fra råket ved høyde 1499, og holdt høyden inn i Tverrbytnede. Her tok vi en kort matpause før oppstigningen til toppen på Store Bukkeholstind, en bratt men grei motbakke. Opp mot toppen var en del snø som var frosset og virket nesten som sandpapir, veldig lett og god å gå på. På toppen var tilnærmet null sikt i tåka..
På nedturen delte gruppa seg, halvparten tok samme vei tilbake til Leirvassbu, mens 7 av oss tok ryggen ut til Søre Bukkeholstind. En artig rygg/egg med flere småtopper, hvorav vi var oppom alle både føre og etter Søre B. Etter siste toppen på eggen, var det en uendelig lang steinrøys ned i Visdalen. Kom greit over Tverrbytna, og avsluttet med rask marsj tilbake til Leirvassbu. Oppholdsvær mesteparten av dagen, men mot slutten ble det skikkelig regnvær. Følgende var med på hele turen over sørlige del av Bukkeholsryggen, turlederen Daniel Skjauff, Christian Nesset, Ingve og Willy, Skaret, Johannes, Hans Thorvald og jeg. En, tross været, meget vellykket tur, takk til turlederen og turfølge for en hyggelig dag.
Dagen ble avsluttet med en pils før Leirvassbus gode treretters middag, etterfulgt av Morten Helgesens lysbildekåseri over to turer til Jan Mayen. Helt til slutt var det Fjell-quiz, hvor vi Nygaardsguttene sammen med en trio fra Årdal klarte en hederlig 4.plass bare et lite poeng fra pallplass og premiering, så nå er vi i hardtrening foran neste års Peakbook-Summit!