Sollia, Hestefjellet og Selsteinen - joggetur (21.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Kviletua - Moltudalen (200m)
Endpoint Kviletua - Moltudalen (200m)
Ascents Hestefjellet (618m) 21.09.2015
Selsteinen (597m) 21.09.2015
Sollia Vesttoppen (660m) 21.09.2015
Sollia Østtoppen (661m) 21.09.2015
Visits of other PBEs Tursti Moltudalen - Sollia (220m) 21.09.2015

Det var nydelig vær i dag så jeg bestemte meg for å bli kvitt noen av pizzakaloriene fra i går med en joggetur over Sollia, Hestefjellet og Selsteinen.

Dagens rute

Ruten fra Moltudalen er spesielt fin da man får varmet opp på den 1,9km lange veien fra Kviletua til Mørkevatnet. Videre er det flatt og myrete langs vannet og en moderat stigning opp i Litledalen. Så blir det brattere og tyngre opp vestryggen mot Sollia. Jeg måtte ha meg et par 15-sek pauser på vei opp.

På vei opp Litledalen

Fra Sollia går stien over et par små humper før det er en fin og behagelig nedoverbakke mot foten av Hestefjellet. Brattheten opp til Hestefjellet er moderat, men ned fra Hestefjellet er det bratt. Av en eller annen merkelig grunn kastet jeg bort flere minutter på å finne stien. Jeg har da gått opp og ned her titalls ganger. De gamle stikkene forvirret mer enn de hjalp...

Ruten opp til Selsteinen er hakket brattere enn opp til Hestefjellet men det er ikke noe problem å holde joggingen igang.

På Selsteinen

Ned fra Selsteinen går det en sti i retning Hansmyrane som deler seg i to ganske tidlig. Den til venstre (nå merket "Kviletua") går ned til Moltudalen mens den andre går ned til Hansmyrane hvor man kan fortsette til Storehanen - og nå langs stikket rute - helt til Sandvika eller Tjørvåg.

En flott tur som anbefales også som fottur ;)