Middagsfjellet - Loppa (21.09.2015)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Sandlandsvatnet (45m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Middagsfjellet (1,071m) 21.09.2015

Norges største pf-topper
21.9.2015

SKULDER VED SKULDER MEN DOG SÅ ULIKE
Loppa er en liten fiskerikommune i Vest-Finnmark med i underkant av 1000 innbyggere. Fra 1961, da det bodde 2657 personer i kommunen, har det vært en kraftig nedgang i folketallet. Øksfjord er største tettsted med både ferge og rutebåtforbindelse til Hasvik, Hammerfest og de små bostedene i vest.Hurtigruten har daglig anløp, og Alta by kan nås med bil og buss i løpet av et par timer. Loppa kommune har en variert og spennende natur med smale fjorder, dype daler, isbreer og flere alpine fjell. All utilgjengeligheten gjør at man rett og slett føler seg litt utenfor sivilisasjonen her! Vi var på Sandland første gang i 2012 og ble kjent med Stina og Steinar, som driver idylliske Sandland brygge og overnatting. Den gangen fikk vi båtskyss ut til Loppa, Loppekalven og Silda for å bestige høyeste punkt på de tre øyene. Sandland ligger idyllisk til ved Sandlandsfjorden med sine kritthvite sandstrender og grønnkledde fjellsider. Hit kommer fiskeentusiaster fra hele Europa på jakt etter stor kveite, torsk og sei. Matvarene kan handles i den lille butikken i Sør-Tverrfjord, mens skolen med sine tre elever ligger på Sandland.
Etter en natt i Øksfjord hoppet vi på Loppa-ekspressen kl. 06.30. I løpet av en time fraktet den oss over Bergsfjorden til Sandland ytterst i havgapet. På kaia ventet Stina og Steinar, som var klare for noen fridager i fjellet etter en travel turistsesong. Siden leilighetene på Sandland brygge var utleid til sportsfiskere, fikk vi en hel enebolig for oss selv til rådighet. Etter en god frokost og et raskt klesskift ble vi hentet av vertsfolket. Vi kjørte den korte veistumpen langs Storelva til parkeringsplassen ved det idylliske Sandlandsvatnet. Her startet stien i bløtt og myrete terreng. Etter snaue to kilometer dreide den på skrå opp lia til dalen sør for Reinfjellet (529 moh.). Stien fortsetter over skaret til Langstrand ved Frakkfjorden, mens vi gikk bratt opp den gresskledde ryggen og kom opp øst for Buktedalen. Vi fortsatte i slakt og lettgått terreng øst for høyde 483 til bekken som var siste sjanse til påfyll med vann. Herfra ble det en vandring i småsteinsur opp fjellsiden til høyde 796. Den 3,5 kilometer lange nordryggen var forholdsvis grei å følge til den neste markerte høyden (991 moh.). På kanten av stupet kikket vi rett ned til de tre Bjørnvatna i den dystre Bjørndalen. En snau kilometer lenger fremme så vi det store fjellplatået glinse i sola. Etter to timers vandring i steinur var det godt for beina å kunne ta fatt på snøflanken til høyeste punkt på Middagsfjellet (1071 moh.). Utsikten var mildt sagt imponerende mot Øksfjordjøkelen i øst, Kvænangsfjorden i sør og mot storhavet i vest. Mens vi sto på toppen, kikket vi over til det andre Middagsfjellet (842 moh.), som skulle vise seg å bli morgendagens tur. Etter en sen lunsj returnerte vi i varm høstluft og kom ned til Sandlandsvatnet idet sola takket for seg!
(Fra boka Norges beste kremtopper).

Mot Sandland Brygge, Silda og Sandlandsvatnet

VANSKELIGHETSGRAD: Rød
GPS-KOORDINATER: 34w 5215307 787749
KARTBLAD: 184 Kvænangen

Eksotisk ja, men også alpint

Written by otto 26.09.2015 16:37

Et eldorado i variert og spennende natur. Ikke en kjeft å se til fjells.

Glimt fra eksotiske Norge

Written by JoSo 26.09.2015 15:40

Flott å se nydelige bilder fra en del av landet hvor jeg håper på en tur om ikke lenge :) Neste år kanskje..

Sandland

Written by otto 24.09.2015 01:27

Vest Finnmark på sitt beste...

Fine bilder igjen,sol....

Written by opps 23.09.2015 21:16

Skal si dere nyter dagene i nord, fine bilder av fin natur. Kos dere videre.

Herlig

Written by otto 22.09.2015 00:03

Ikke mye slår dette når sola skinner fra skyfri himmel.

Herlige bilder...

Written by arntfla 21.09.2015 23:36

Nå MÅ jeg få kommet meg til det nordligste fylket snart...