Peakbook Summit dag 1 (18.09.2015)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Start point Leirvassbu (1,418m)
Ascents Aust for Store Rauddalstinden (1,965m) 18.09.2015
Store Rauddalstinden (2,157m) 18.09.2015
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 18.09.2015
Vest for Vestre Rauddalstinden (1,931m) 18.09.2015
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 18.09.2015

Peakbook Summit 2015 dag 1

På vei mot Simledalen og Rauddalstinder.

Selv med noe sen ankomst for Hilde og Ingrid, nærmere bestemt kl.0100 natt til fredag, stilte vi fulltallige fra venninnegjengen til PB Summits koordinerte tur til Store Rauddalstind. Sondre tok sitt ansvar som turleder på alvor og hadde gått gjennom ruta på førertimen kvelden før, estimert tidsbruk og kjørte nå en presentasjonsrunde før avmarsj. Været var bedre enn frykta: overskya og lavt skydekke, men ikke nedbør. Vi fulgte anleggsveien mot Olavsbu et godt stykke, et par stykker i gruppa sykla til og med, før vi skjærte av inn mot Simledalen.

Stor-Utla var dagens første utfordring, men med en hjelpende hånd et par steder, gikk det slett ikke så verst. Videre innover dalen ble det opptil flere elvekryssinger, deriblant av Simledøla, men med Sondre som veiviser og hjelpende hånd et par steder, gikk også disse kryssingene finfint. Etter å ha tatt noen høydemetre opp mot 1965-høyden fra Simledalen, nærma klokka seg lunsjtid. Rart med det, men brødskivene smaker aldri så godt som på tur.

Sondre passer på at alle har det bra.

Så bar det oppover, oppover og enda litt mer oppover. Tidvis var ura særdeles glatt, med svartlav og fuktighet både fra snø, smelta snø og tåke. Det gikk likevel jevnt og trutt oppover, tidvis noe spredning i gruppa, men med jevnlig samling av troppene. Praten gikk også lett mellom turdeltakerne, nye og gamle kjente. Vel oppe på 1965-toppen, letta tåka så vidt det var og selve toppen reiste seg foran oss. Det gikk et gys (med positivt fortegn) gjennom gjengen da, for dette var majestetisk.

På vei oppover og inn i tåka.

De siste høydemetrene gikk også jevnt, og vel oppe på høyden måtte det en GPS-kurs til for å finne varden. Og er man på Peakbook-treff, så er man på Peakbook-treff: Geir Arne hadde allerede plassert sitt kjennemerke på varden, og det ventet også litt godsaker til de to siste i deres turfølge. Det obligatoriske gruppebildet ble tatt, et par erfaringer fra rutevalget ble utvekslet (og videre rundtur over Vestre ble enstemmig vedtatt i gruppa), litt mat ble inntatt, og så var det bare å rusle i sporene til firergruppa som kom fra Vestre.

Noen hadde vært på toppen rett før oss...

Opptil flere fine snøfelt gav rom for litt leik og moro, men det var også et par stykker som fikk oppleve å miste kontrollen. Det kunne gått skikkelig galt, men heldigvis slapp de to som feide rett i steinura unna med skrekken og et forslått lår. Sondre og Tony imponerte med full kontroll på svingteknikken nedover, og vi ble også vist stoppeteknikk (rundt på alle fire, rumpa opp) for å unngå flere uhell. En liten tur oppom Vestre, videre til 1931-toppen, og deretter ned på nok et snøfelt mot Gravdalsdammen. Her gikk dessverre GPS-klokka tom for strøm, så resten av sporet ble lagra på mobilen.

Snøaking sparte oss for mange høydemetre i steinura.

Vel nede etter mange gode timer på tur, kunne Stor-Utla krysses på bru (JIPPI!!!!) og vi tok fatt på utmarsjen langs anleggsveien, 8 gode km. Vi sendte Sondre av gårde for å forberede seg til foredrag og tok følge vi fem venninnene. Et par gode regnskurer iblanda solgløtt og fantastiske høstfarger, fikk fram regnbuer, glitrende fjellsider og smil hele veien tilbake til Leirvassbu. Der venta varm dusj, tørre klær, en seng å sove i (teltet forble ubrukt, gitt) og ikke minst en iskald øl som fikk innvie ølvotten til et smakfullt måltid Real. Solid turledelse, Sondre, og veldig hyggelig selskap av Peakbook-folket som deltok på denne 10-timersturen!

Solgløtt på vei tilbake på den endeløse landevei (anleggsvei).
Start date 18.09.2015 09:07
End date 18.09.2015 15:46

Takk for turen!

Written by 500fjell 25.09.2015 15:44

Takk for turen, Heidi, og for hyggelige ord!! :) Det både varmer og motiverer. Kjekk gjeng å være på tur med, uansett om været alltids kunne vært bedre. Håper det blir anledning til flere turer!