"(T)oppsamlingsheat" på Valdresflye (19.09.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Valdresflye (1,340m)
Ascents Øystre Fagerdalshøe (1,504m) 19.09.2015
Nørdre Gluptinden (1,555m) 19.09.2015
Søre Gluptinden (1,590m) 19.09.2015
Yr bød på bygevær i vestlige fjellstrøk i dag, så jeg satte kursen mot Valdresflye og noen "attegløymer" av noen småtopper som jeg KUNNE ha "plukket" med meg i vår. Men-dagens turforhold var ypperlige de,med skiftende skydekke og en fin bris som det nok ikke skulle mye til før den kjentes kald ut, og etter parkering ca en kilometer sør for UH Valdresflye la jeg i vei østover mot den nærmeste av Gluptindene, som omfattes av dette pussige fenomenet i egnen her; den kalles Nordre, enda den beviselig ligger lenger sør enn sin litt høyere og litt østligere navnebror Søre Gluptinden. Denne for oss vestlendinger noe underlige "himmelretningsvillfarelsen" gjør seg gjeldende også for Kalveholotindane og trolig flere andre fjell i området; det kan se ut til at "vest er nord" og "øst er sør" i denne delen av kongeriket; vel-vel, et artig fenomen er det i alle fall. Litt omgåing av et grunt tjern på veien, passerte flere fine myrer med snøull.

Gikk opp en noe bølgete ryggformasjon vest for Nordre før jeg nådde toppen, hvor jeg traff et følge på tur som jeg slo av en liten prat med, tolket gjengen til å være mor på tur med sin 3 døtre(?). Fin utsikt mot Sørøst-Jotunheimen.

Etter kort stopp på toppen bratt men uproblematisk ned nordøstflanken til dalføret mellom Nordre og Søre og så opp grasbakker i vestsiden av nordvestryggen opp til Søre Gluptinden. Tilskyende nå, og inntok etter toppbilder matpakke i ly av stor stein like nordvest for toppen.

Fulgte nå nordvestryggen ned igjen og gikk vestover -Flye, krysset veien og siktet meg inn på Øystre Fagerdalshøe noen kilometer vest for riksveien. I relativt lettgått terreng var jeg snart ved innsteget til nordryggen av Øystre Fagerdalshøe, og fulgte denne greit til topps.

Tidvis småvakkert lys over vidde og tind, som siste oversiktsbildet, som er mot Søre Brurskardknappen og Heimdalshøe på diametralt motsatt side av Valdresflye.