Skåla og Skålaksla (Molde) (12.09.2015)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Parkering Tjørhellhaugen (195m)
Endpoint Samme (195m)
Ascents Skåla (1,127m) 12.09.2015 13:45
Skålaksla (1,076m) 12.09.2015 14:45
Visits of other PBEs Molde (0m) 12.09.2015
Skåla (Tjørhellhaugen) P-plass (200m) 12.09.2015 10:55

Skåla - kommunetoppen i Molde

Etter gårsdagens tur til Blåskjerdingen overnattet jeg på Vestnes og tok fergen over til Molde etter frokost. Kjørte Fannefjordstunnelen mot Kortgarden og fulgte ellers den greie beskrivelsen til Sola19 (Solveig Føreland) frem til god parkering på Skåla (Tjørhellhaugen) P-plass. Bompenger kr. 30 på Seterveien. Det var allerede endel biler på P-plassen, og flere kom til utover dagen. Populær topp dette, mange andre ute på tur til Skåla denne fine lørdagen. Meget tydelig og godt merket sti, men veldig bløtt og sølete over myrområdene. Første stigningen opp fra Trollvatnet var lettgått. Lenger oppe ble det brattere med lettere klyving enkelte steder. Eksponert ut mot stupet til venstre, men det er ikke nødvendig å søke ut hit. Ikke helt lett å følge sti lenger oppe, men det er mange mulige steder å gå, og ting løste seg uten problemer. Jeg slet litt med formen (forkjølelse i anmarsj), og måtte ta det rolig oppover.

Skåla fra P-plassen ved Tjørhellhaugen
Start på stien til Skåla
Idyllisk ved fossen fra Trollvatnet
Oppe ved Trollvatnet. Østryggen mot Skåla.
Lettgått og fint oppover fra Trollvatnet
Oppe på det flate partiet øst for toppen. Utsikt mot Fannefjorden

Skåla
Toppen ligger på et stort, steinete, avflatet område. To større varder - en svær steinhaug der det er plassert kasse, turbok og norsk flagg. GPS her 429374 6957231. Litt lenger vest en annen, mer reglementert varde uten bok eller annen info. GPS her 429424 6957234. PB koordinatene 429407 6957219 ligger mellom vardene, på kartet midt i et trigpunkt jeg ikke oppdaget. Flott vær, nydelig utsikt, men i motsetning til de tre foregående dagene - endel vind på toppen denne dagen.

Hovedvarden med turbok og flagg. Folksomt på toppen denne dagen!
Firkantvarden med steinhaug-varden i bakgrunnen
Populært turmål!

Etter en god pause og hyggelig prat med andre turgåere, valgte jeg å legge tilbaketuren om

Skålaksla
Lettgått ned ca. 75 hm til skaret mellom de to toppen. Stien går på kanten av gryten ned mot Trollvatnet. Ganske vilt og bratt terreng dette.

Skålaksla fra Skåla-siden (nord)
Bratt ned mot gryten i øst med Trollvatnet

Flatt topp-parti med en moderat stor varde. Høyeste punkt etter min vurdering på GPS 430391 6957327.

Varden på Skålaksla med Skåla i bakgrunnen
Flott utsikt mot Skåla fra Skålaksla

Fulgte sti/tråkk ned fra Skålaksla, greit til å begynne med, men stien endte i en steinur og det ble en lang og tidkrevende tur gjennom ur og stein før jeg kom inn på bratt, men god og tydelig sti ned mot Trollvatnet. Vet ikke om jeg fant beste returen ned, men i ettertid hadde det nok vært både raskere og lettere å gå ned samme vei som opp. Tilbake ved bilen etter en alt i alt fin tur på vel 5 timer i flott vær. Hjemreise til Bergen samme dag/natt - 50 mil, 3 ferger og ca 9 timer inkludert middag i Volda.