Min første langtur med telt (10.09.2015)

Written by MalvinSeverin GSM

Kvannenuten (928m) 10.09.2015
Lysenuten (884m) 10.09.2015
Steinfjellet Etne (690m) 10.09.2015
På vei til Bordfjellet. Grindheimstølen i bakgrunnen.

Jeg var super gira for å starte på min første langtur med telt og sprang rundt i ring på p-plassen på Kritle. Det første stykket gikk vi på vei og da så vi noen som syklet. Jeg har gått her før, da jeg skulle til Løkjelsvatnhytta, men denne gangen gikk vi videre opp på fjellet. Det var kjempe fint vær, sol og varmt, selv om det var sent på kvelden. Jeg og mamma slo opp telt før toppen. Det var så gøy at jeg nesten ikke fikk sove.

Bordfjellet

Neste dag gikk vi opp på toppen av Bordfjellet. Her så jeg en rar hytte.

En bu ved Bordfjellet

Vi gikk videre på fjellet helt til vi kom rundt på andre siden til en topp som het Kvannenuten. Her hadde vi en liten pause og spiste sjokolade. Så gikk vi til Bjørndalsvio. Her var det en litt rar varde oppå en stein.

Bjørndalsvio

Det blåste litt så vi satt bak en stein og spiste mat. Når vi skulle gå ned fra fjellet her var det veldig bratt og nesten litt skummelt. Vi kom ned til en bilvei ved Mørkavatnet og så gikk vi etter den et stykke. Etter en liten stund kom det noen skilt og vi gikk ned en litt rar vei. Tror noen hadde kjørt traktor eller atv der. Da var jeg sliten og sa til mamma at nå må vi slå opp teltet. Det begynte å blåse veldig den natta og neste morgen ville nesten teltet blåse bort. Jeg måtte holde det fast når mamma skulle pakke det sammen. Neste dag gikk vi fra Knutsvatnet til Flotavatnet. Jeg så mange båter langs kanten og da måtte jeg spørre mamma hvem sine det var. Litt rart med mange båter, men ingen hytter. Bakken opp til Lysenuten var ganske bratt. Det var mange sauer der, men de ble så redde når vi kom at jeg fikk aldri klappet noen. Det morsomste av alt var at plutselig sa den ene sauen "møø!". Tenk "møø!" en sau skal jo si "bæææ!". Da lo jeg og mamma masse. Tror den sauen hadde gått på ku-skolen og ikke saue-skolen.

Lysenuten

Oppe på Lysenuten blåste det kjempe mye, så mye at jeg ikke kunne stå. Jeg måtte krype til varden og ligge på fjellet å skrive navnet mitt i boka.

Når det blåser mye blir jakka mi akkurat som full av luft, da sa jeg til mamma: "Se! Jeg har super store muskler!" Da lo mamma. Nå fant jeg mange røde merker som vi fulgte til Høylandsnuten. Det er lett å gå når man kan finne røde t'er. Da kan jeg gå først og vise vei.

Høylandsnuten

Den siste toppen jeg skulle til var Steinfjellet, men for å komme dit måtte vi gå over myr. Mye myr og det var vått. Jeg falt nedi en liten bekk, men det gjorde ingenting for jeg skulle jo hjem allikevel. Når vi nærmet oss Steinfjellet tok vi sekkene av og gikk uten til toppen. Det var deilig. Hver gang jeg tar sekken av er det akkurat som om jeg svever. Mamma synes jeg er så flink som bærer mitt eget utstyr på tur. Oppi sekken har jeg sovepose, liggeunderlag, klær, hodelykt, litt snop og vann.

Steinfjellet

Fra Steinfjellet var det bare et lite stykke ned til bilveien hvor vi ble hentet. I bilen var det sjokomelk og Sørlandschips til meg, jippi, jeg digger lørdager!!

Alle 30 nutane: Bordfjellet 11/30 Bjørndalsvio 12/30 Lysenuten 13/30 Høylandsnuten 14/30 Steinfjellet 15/30

Tøff tur!

Written by kobbenes 20.09.2015 01:46

Det høyrdest ut som ein artig tur! Du er litt av ein tøffing som går på ekspedisjon i slik vind :-)