Blæja i Vanylven og Trollkjerringtindane (10.09.2015)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Dansen (560m)
Endpoint Samme (560m)
Ascents Trollkjerringtindane (1,032m) 10.09.2015 13:20
Blæja (1,143m) 10.09.2015 13:50
Visits of other PBEs Dansen P-plass (553m) 10.09.2015 11:40

Blæja i Vanylven

Etter en flott tur til Eidskyrkja i Volda dagen i forveien og hyggelig overnatting i hytte Heggjadalen ved Grønndalsvatnet, startet jeg mot neste kommunetopp i nabofylket Vanylven. Kjørte til Folkestad og fortsatte inn Dalsfjorden forbi Steinseide til Åmelfot. Der går det av en sidevei opp Åmelfotdalen til et damanlegg og hytteområder vel 500 moh.. Veien er bratt og smal, men meget godt vedlikeholdt. Utrolig nok - ingen bompenger! Oppe ved Steinkvivatnet tok jeg mot høyre, passerte utløpet av Sarpavatnet og fortsatte til veis ende ved Dansen hyttefelt der det er grei parkering for 5-6 biler.

Parkering før hyttene ved Dansen
Hyttene ved Dansen

Jeg hadde lest turbeskrivelsene fra Ole-Petter og Sondre, og valgte å gå eggen over Kjerringane på oppoverturen. Været var like flott som dagen i forveien, sol, vindstille og sommertemperatur. Fant ganske raskt en bra sti opp den bratte østryggen på den nærmeste Kjerringa. Så flatet det mer ut, og jeg fulgte stien som til å begynne med gikk på SV-siden av eggen i greit terreng. Så ble det steinur.

Sørøstryggen av Kjerringane fra Dansen
Flott utsikt mot Sarpavatnet og Steinkvivatnet fra søre del av ryggen

Jeg tok meg opp på eggen og fulgte denne videre mot NV til høyeste punkt - Trollkjerringtindane 1032 moh. Eggen var overraskende smal og noe eksponert enkelte steder - minnet ikke så lite om en Jotunheimrygg! Grei klyving på tørt fjell opp et svaparti før høyeste punkt på eggen. GPS 332401 6881401. Bygde litt på en antydning til varde som var der fra før.

Tilbakeblikk mot Kjerringane. Flott egg!
Bygget en liten varde på høyeste punkt på eggen

Så er det 30 m ned i Aksla - skaret sør for Blæja. Deretter fint og lettgått terreng opp til toppen som er markert av en stor varde med kasse og turbok. GPS 331865 6882081.

Aksla og Blæja fra Kjerringane-ryggen nord
Fra Blæja mot Kjerringane

På toppen traff jeg to spreke jenter fra Vanylven som hadde gått opp fra NØ-siden over Litleblæja som også er en ganske skarp rygg.

Flott varde på Blæja!
Utsikt mot Syvdefjorden
Anita og Berit fra Vanylven med Litleblæja i bakgrunnen
Blæja til venstre, Litleblæja og Syvdefjorden
Litleblæja og Blæjavatnet

Med hyggelig selskap på toppen og perfekt vær gikk det nesten en time før jeg tok fatt på tilbaketuren. Den ble lagt mot øst ned mot Dalselva der det delvis var fine, lettgåtte snøflater. Jeg gikk på vestsiden av Danselva, men det hadde sannsynligvis vært bedre å gå på østsiden for å unngå en del steinur. Nydelig nedover siste stykket mot Dansen der jeg tok av fra stien og fant noen herlige multer på myrene.

Idyllisk vakkert på Dansen med Kjerringane i bakgrunnen!

Glad og fornøyd tilbake ved bilen ca. kl 16 etter nok en herlig fjelltur i praktfull Vestlandsnatur og perfekt vær. Bedre kan det ikke bli!