Fuglafjellet (14.08.2015)

Written by Alolsno (Alexander Olsen)

Ascents Fuglafjellet (1,334m) 14.08.2015

Adkomst
Jeg kjørte inn til Øvre Kvanndalsvatnet. Veien er stengt med bom, men det var nok plass til å komme forbi med motorsykkel. Ellers er det gode parkeringsmuligheter nede med hovedveien, og så kan man eventuelt sykle inn.

Turbeskrivelse
Turen gikk opp gjennom Gråurdskaret langs merket sti. På toppen av skaret forlater man stien og går til høyre. Deretter går man forbi gråurdsvannet på vestsiden. Deretter skal man forbi et lite vann rett ovenfor gråursvatnet. Dette er en av de få plassene som er relativt enkel for å komme opp på nordryggen mot Fuglafjell og krever bare enkel klyving. Det er viktig å være forsiktig på vei ned. Det er hyllesystemer her som det er lett å gå seg vekk i når det er tåke. Flott utsikt fra toppen. Vi fikk også sett reinsdyr nede med Gråurvatnet. Flott tur i røft høyfjellsterreng. Turen gikk delvis på snø, og dersom man skal følge gps ruten må man tenke på at snøforholdene endrer seg.

Gråurskaret
Fra toppen av Fuglafjellet
Panoramautsikt fra toppen av Fuglafjellet
Utsikt fra nordsiden av Gråursvannet mot sør. Bruker man lupe kan man se 3 reinsdyr til venstre.
Stølen ved øvre Kvanndalsvannet.