Flyvraket fra krigen på Salan i Rissa (12.09.2015)  5

Storsalen (489m) 12.09.2015
Vardheia (381m) 12.09.2015
Visits of other PBEs Flyvrak av tysk Heinkel 115C i Rissa (440m) 12.09.2015

Turen gikk etter turistforeningens anbefalte merkede rute, bortsatt fra en liten avstikker til en topp (må jo ha med en topp) oppe til høyre (Storsalen).
Ruta var veldig godt merket til flyvraket, men ingen merking på hjemturen. Altså som vi er vant til. Merka jo at man ikke fulgte så godt med hvor man var, når man fulgte merkinga.
Mye bedre fokus på tilbaketuren..

Turruta, klikk på kartet og zoom deg ut for å se hvor i verden dette ligger.. (trykk på minus tegnet nederst på søylen til venstre..)

I april 1940 falt et tysk fly ned etter å ha blitt beskutt av engelskmenn på Salan.
Flyet tilhørte 1 Kustfliegergruppe og har registrering M2+BH og serienummer 1868.

Det var 3 mann ombord i flyet:

Gefreiter - Karl Georg -
Feldwebel - Otto Arnold - 15.10.1913 - 18.04.1940 (flugzeugführer)
Oberleutnant zur See - Heinz Ernst Gustav Witt - 24.10.1915 - 18.04.1940

En mann døde med en gang, den andre døde neste dag, mens den tredje (Karl Georg) overlevde og tok seg ned til gården Hassel øvre i Hasselvika via Selnes. Han meldte seg for tyske myndigheter i Trondheim. De døde ble liggende ved flyvraket i 2 - 3 uker før de ble begravet på stedet av tyske soldater. De satte også fyr på flyvraket. I 1943 skal levningene av de døde ha bltt tatt ned til bygda og begravet der. Den midlertidige graven sees tydelig den dag i dag sammen med flyvraket. Senere skal de visstnok ha blitt flyttet til Havstein ved Trondheim.
Kilde: Wikipedia

Vinden var med hele tiden, men bare økte når vi kom på toppene. Måtte rope til hverandre for å høre noe.

Skru ned volumet, vinden ER tydelig nok..

Turen over mini Besseggen forgikk uten de helt store sinnsbevegelsene. Vinden gjorde at det kunne blitt litt interessant utpå kanten, men neiida.. heldigvis ikke noe problemer der heller.

Restene etter graven de 2 som døde lå 3 år i var et minnesmerke over de mørke krigsåra.

Flyvraket lå over et stort området..

Sånn ser en stjernemotor ut.

Mange har risset inn navnet sitt og datoen for besøket.
Siden dette er et åsted, burde kanskje en bok komme på plass så dette ikke var nødvendig.
Men etter 75 år er vel det noe urealistisk..

Dama holder balansen godt.

Eller gjør hun det. Såå lett er jeg da dog ikke.. eller?

Flott utsikt over fosen, Ørlandet og Kopperen i Bjugn..

Flyvrak

Written by miombo 13.09.2015 10:27

Bra dere fant flyvraket denne gangen, vi har jo bomma på den slags før. Sammenligninga med Besseggen er vel å dra ting litt langt, men sikkert god reklame.

Sv: Flyvrak

Written by Icemann99 13.09.2015 20:29

Ja, noen Besseggen er dette så langt derifra..