Torstinden og Algåstinden (01.09.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Algåstinden (689m) 01.09.2015
Torstinden (559m) 01.09.2015
Visits of other PBEs Indianeran (190m) 01.09.2015

Torstinden og Algåstinden

Indianeran.

I dag hadde jeg tenkt å ta for meg fjellmassivet nord på Vannøya. Planen var å gå opp fra Torsvåg, over Torstinden, Algåstinden, Tvinnaren, Næringen, Breivikkollen og komme ned på Vannareidet. Det var meldt greit vær med utrygt for litt regn på morgenen og lettskyet og fint utover dagen. Jeg venter derfor til klokken var neste 12 før jeg la i vei. Da skulle været være bra.
Det regnet lett da jeg startet opp mot Indianeran. Greit nok. Det er merket og vardet sti helt opp til Torstinden og faktisk videre ned på andre siden også.

Opp mot Torstinden fra Indianeran
Like ovenfor Indianeran

Jeg kom ganske raskt opp i skyene igjen, men håpet at de snart skulle lette, som det var meldt på Yr. Etter en time var jeg på toppen av Torstinden. Nå begynte det imidlertid å blåse mer og regnet viste da at det hadde ikke tenkt å gi seg for dagen.

Postkassen på toppen av Torstinden
Fra bandet mellom Torstinden og Algåstinden.

Jeg fulgte den vardede stien ned fra Torstinden mot bandet opp til Algåstinden. Vardingen gikk ned mot Dalan, men det var greit å holde kursen opp til neste topp. Det var bare å gå oppover. Første stykket var litt brattere før det slaket litt av og holdt nokså jevn stigning opp. Da jeg kom på toppen var det surt og kaldt.

Algåstinden.

Veien videre over til Tvinnaren gikk over en smal egg. Jeg har ikke gått over den før, så jeg visste ikke hvordan den var og hvor raskt jeg kom meg over. Jeg ble raskt kald av å være i lav aktivitet, så hvis traversen innebar klyving og klatring ville finmotorikken være redusert. Jeg valgte derfor å avbryte turen videre og tok kompasskurs ned mot Slåttefjellet. Fulgte da noen steinpartier som var lettere å gå på, men havnet da altfor langt mot vest. Korrigerte kursen litt da jeg innså at nå ble det for bratt, men burde ha gått enda lengre mot øst før jeg slapp meg ned. Endte opp i ei veldig løs ur.
Kom meg til slutt ned og ble hentet av pappa.