Veten i Fana (08.09.2015)

Written by samasplund (Sam Asplund) GSM

Ascents Storafjellet (127m) 08.09.2015
Veten i Fana (172m) 08.09.2015
Kjetilsfjellet (140m) 08.09.2015 15:30

Kjörte ut i Fana for å plukke to småtopper fra Bergen pf100-listen en dag da jeg var heldig nokk å rekke i veg for köen. Kjörte ut mot Veten på veldig smal vei. Fant parkeringsplassen og tenkte (siden det var en så lav topp) at det nok sikkert var förste stien til venstre om veien. En klassisk Asplundsk feiltakelse. Endte opp med å gå over to småfjell för jeg endelig kom opp på Veten. Gikk greit, men höyt gress og bratt på sine steder.

Fant den vanlige stien opp på vei opp fra sydsiden av fjellet og bestemte meg for å fölge den til toppen. Flott utsikt oppe på Veten og en uvanlig vinkel på byfjellene, gullfjellet, svinningen og de andre samt fin utsikt over Sotra og Austevoll. Fortsatte ned en annen vei og kom inn på veien som går mellom Veten og Leirvågfjellet. Veldig mye trär hade fallet over veien. Sikkert rester fra Nina. Litt småskummelt å gå under alle rotvelter etc, men gikk greit.

Kjörte så tilbake og prövde finne en fornuftig plass til å parkere bilen for å kunne gå på Storafjellet. Prövde först med Krokeide skule, men mot toppen av veien virket det å väre en privatbolig og jeg ville ikke trenge meg på. Kjörte så tilbake og tok den smale veien mot Svartefjorden. Fant en plass å stille bilen på og gikk rett opp på fjellet fra siden. Ganske så bratt, ingen sti, men god friksjon på tört fjell for å komme oppover. Var ikke gira på å gå ner samme vei så gikk sörover langs med en sti og löp deretter tilbake til bilen.

Fint vär, helt greit tur. To fjell til på Bergen pf100 som jeg nok begynt å sikte på å få sluttförd för slutten av året.