Kombinert topprangling og multetur (06.09.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Liaset (911m)
Endpoint Storevarden /retur (1,209m)
Ascents Storevarden (1,231m) 06.09.2015
Åkrefjell (1,209m) 06.09.2015

Fint vær og søndagstur etter multer ble en lang fin topprangletur pluss 3 kg bløt multe. Startet fra Liaset og gikk den vanlige turen opp til toppen av Åkrefjell (1209 m). Deretter rangla jeg sørover langs toppene (øst for 1195) til skiløypa og gikk ned til Ormevann (1108) og runda nordenden av det. Deretter langs Ormevann og over utløpet av elva (mye vann og måtte ta sats for å hoppe fra stein til stein). Deretter opp til nærmeste topp (1184) og fulgte høydedraget til Storevarden (1232) som ligger på grensa mellom Nes og Nore/Uvdal. Denne toppen har en fantastisk utsikt. I sør Gaustatoppen, i vest Hardangerjøkulen og Hallingskarvet, samt Reinskarvet, mot nord Skogshorn, Valdresfjella og Hurrungane. Jotunheim var langt mot nord kledd i nysnø (kanskje Glittertind). I dag var det så klart at jeg faktisk kunne skimte Rondane. Her er noen utvalgte bilder. Veien tilbake ble en rangletur om høydene (1196), (1152) og (1154) til jeg traff turiststien og så opp til Åkrefjell (1209) igjen for så å trask ned til hytta på Liaset. En fantastisk søndag med klar luft og lettgått terreng i reinsmose og rød rypebærlyng. Nesten som å gå på en plen.