Hugakøllen (Vang) (01.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Hugakøllen parkeringslomme (835m)
Endpoint Hugakøllen parkeringslomme (835m)
Ascents Hugakøllen (1,131m) 01.09.2015
Hugakøllen

Dagen etter at vi reiste fra Sogndal til Randsfjorden var vi på vei hjem igjen. På vei til Randsfjorden fikk jeg luftet Karma på Børrenøse (1297 moh) og på vei tilbake til Sogndal fikk jeg anledning til å kombinere hundelufting med et besøk på Hugakøllen - en topp jeg har prøvd å besøke to ganger før men blitt stoppet pga snø på veien. Ingen av gangene har jeg hatt tid til å gå halve fjellveien, i tilfelle noen synes jeg er litt lat...

Fjellveien, ja. Den starter nede ved E16 mellom Vestheim og Vangsnes og tar deg 5,3km opp til parkeringen rett øst for Hugastølen. Veien er bomvei, koster 50,- (per 2015) og er fin å kjøre.

Hugakøllen parkering

Igjen hadde vi det litt travelt, da vi ønsket å være tilbake i Sogndal før midnatt. Anne ønsket å hvile i bilen (hun hadde væt på den toppen før) og Karma og jeg tok bena fatt å la i vei oppover stien - som var svært lettgått.

På vei til Hugakøllen

Det regnet lett så jeg tok minikameraet. Det har ikke all verdens oppløsning og i hvert fall ikke når det skumrer. Men utsikten fra toppen - spesielt mot Vangsmjøsi - var flott. Jeg har MYE ugjort i disse traktene. Vennisfjellet står VELDIG høyt på to-do lista mi...

Utsikt mot Vangsmjøsi fra Hugakøllen

Jeg er faktisk litt usikker på hva som er høyeste punkt på denne toppen - bunn av masten eller oppe ved varden. Jeg besøkte selvsagt begge for å være sikker, men kartet indikerer at varden er høyeste punkt...

Etter en kjapp fotorunde bar det ned samme vei og vi var tilbake ved bilen 40 minutter etter at vi la i vei.