Storfjellet - Åbakkfjellet m/ sykkelretur. (02.09.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Angvika
Ascents Storfjellet (596m) 02.09.2015
Turtlihøgda (444m) 02.09.2015
Åbakkfjellet (590m) 02.09.2015

-Panoramatur i Gjemnes

Hang syklene bakpå på bilen og kjørte over Osmarka til Åbakkan, hvor vi satte igjen tohjulingene i bånn av bakken. Deretter fortsatte bilturen til Angvika. Kjørte skogsvegen (skilt til Storfjellet og Turtlihøgda ved avkjøring) sør for sentrum opp til skarp høyresving, hvor vi parkerte.
Gikk skogsvegen til endes. Her går to stier. Vi valgte å gå direkte mot Storfjellet. Tok deretter en avstikker til Turtlihøgda fra skaret mellom denne og Storfjellet (merka sti). Fin utsikt, om ikke finest fra høyeste punkt. Stien går heller ikke oppom høyeste punkt.
Etter avstikkeren fortsatte vi opp på Storfjellet. Storslagen panoramautsikt i alle retninger.

Sunndalsfjorden sett fra Storfjellet.
På veg ned fra Åbakkfjellet. Sjøvdøla-Juratind i bakgrunnen.

Vestover fulgte vi en svak sti langs ryggen. Den blei etterhvert borte på enden av vestryggen, så deretter fulgte vi myrdrag ned til hyttene sør for Tomtjønna. Matpause her.
Videre opp til toppen av Åbakkfjellet i myrlendt terreng. Ingen observerte stier.
God utsikt også fra Åbakkfjellet. Rødmerka sti ned vestryggen til Åbakkan, stedvis blaute partier.

Returnerte deretter med sykkel langs skogsbilveg på nordsida av fjellet. Ved vegs ende kort trilling langs sti til hytte, deretter kort langs gjengrodd traktorveg til bilen igjen.

Lettskya vær, klarere i nord, mer skyer i sør. Noe vind over toppene. m/ Brynhild.