Endelig Hestbreapiggene (23.08.2015)  6

Written by Flugis (Per Flugstad) GSM

Start point Netosæter (880m)
Endpoint Netosæter (880m)
Ascents Heksete (2,105m) 23.08.2015
Austre Hestbreapiggen (2,132m) 23.08.2015
Vest for Austre Hestbreapiggen (2,111m) 23.08.2015
Midtre Hestbreapiggen (2,157m) 23.08.2015
Nord for Midtre Hestbreapiggen (2,131m) 23.08.2015
Store Hestbreapiggen (2,172m) 23.08.2015
Etter å ha snakket om og planlagt et par tre helger tidligere ble det det endelig mulighet med strålende værmelding fra YR. NilsOS var ikke vanskelig å be så vi dro avgårde lørdag ettermiddag med overnatting på hytta vår i Vågå. Opp tidlig søndag til en strålende morgen. Startet fra Netosætre etter en rask prat med karen på øverste stua. Han pekte ut stien og ønsket god tur.
Klar for start på Netosætre

Bratt stigning, men etter 1 time og 15 var vi oppe ved hytta ved Geitoholet. Bra sa NilsOS. Herfra fikk vi rett vestover før vi dreide opp på Midtre Piggen. Nydelig utsikt mot Jotunheimen og Hurrungane, Storen og Storebjørn og hele rekka. Så var det eggen ut til høyeste i Skjåk. Var spent på denne. Startet litt brått og jeg måtte ned på snøkanten på østsida og opp igjen. Fulgte eggen videre et stykke før det sa stopp for oss. Fulgte tips og fant en vei ned på snøkanten på østsida igjen. Fant fram isøks da det var BRATT utfor den smale snøkanten. Tror ikke du har noe nytte av øksa dersom du begynner å skli utfor her sa NilsOS. Takk og takk, og litt kortere steg. Det må sies at det var myk å fin snø så det føltes som godt feste. Ved Nord for Midtre krabbet vi opp på eggen og toppunktet. Litt løs stein her. Etter dette var det enkel tur over til Store. Dagens mål nådd! Returen gikk greit og vi tok med oss noen flere topper østover. Fra Heksete og ned igjen fant vi store snøflater der vi kunne løpe og skli på fast fin snø. Passerte en stor flokk med reinsdyr som koste seg på breen. Siste biten ned ble slitsom for min del. Ble skikkelig gåen i beina etter en lang tur. Heldigvis ventet NilsOS tålmodig ved bilen. Vi sjekket inn i Oslo før midnatt. FANTASTISK TUR OG DAG!

Eggen sett mot sør
Skjåk skalpen
For en dag, eggen med store til høyre