Eggjenibba (23.08.2015)  5

Written by myrlas (Lasse Myrhol)

Ascents Eggjenibba (1,338m) 23.08.2015
"Over every mountain there is a path, although it may not bee seen from the valley"

Denne søndagen var været helt strålende, og hva passet da bedre enn å ta for seg en fjelltopp som mange, svært mange, nok har sett opp på fra E39 når de har kjørt i retning Førde fra Byrkjelo. Nemlig Eggjenibba. Den står der og ruver ved inngangen av Våtedalen med en helt karakteristisk kjegleform. Jeg har ofte tenkt at dett er en finfin utflukt fra hytta i Stryn, og denne dagen ble tankene realisert. Det jeg hadde lest om turen tilsa at dette var meget overkommelig, og at det er en fin tur uten nevneverdige problemer underveis.

Man tar av fra hovedveien opp til dalen nord for toppen, Øvredalen. Der er skilt langs veien. Dette er en bomvei (30kr) og den tar deg opp i dalen til man ser en parkeringsplass oppe på hele 530moh. Dette betyr at man har rundt 800 høydemeter å se frem til på turen.

Stien er enkel å følge hele veien, og utenom noen få litt våte parti i skogen så var det veldig greit å finne veien opp. Som sagt: uproblematisk! Der er noen få klyvepartier der de har lagt ut kjettinglengder som hjelp. La mg si det sånn. Denne dagen møtte jeg ikke mindre enn to 5-6-åringer som var på vei ned. Så dette klarer de fleste.

Alt i alt en kjempefin tur, under perfekte forhold. En topp som anbefales på det varmeste. En dag med bedre tid (tidligere oppstart) vil rundturen være å anbefale. Da fortsetter man bakover traversen og kommer ned innerst i Øvredalen. Da må man nok beregne en time eller to ekstra.

Legger som vanlig med noen bilder fra turen.

Når man kommer ned mot Byrkjelo fra Stryn så ser man raskt toppen i det fjerne.
Når man så passerer Bergheimsvatnet var det så vakkert at man bare må stoppe og knipse et bilde. Man ser litt hvilke forhold vi her snakker om denne dagen.
Der var mange biler på parkeringsplassen i dag. Rett fram er Øvredalen.
Man følger skiltingen til høyre, krysser denne broa, går over et myrparti der man har lagt ut gode gangbroer før man til slutt ender opp på stien oppover skogen.
Som så mange flotte fjelltopper før, så starter turen ofte med en strevsommelig skogssti :)
Ute av skogen med sikt ned mot parkeringsplassen.
Når man kommer opp på eggen så møter man på skiltet som viser veien videre til toppen. Man kan åpenbart bestige fjellet helt nede fra dalen også, noe som gir en noe lengre tur opp.
Oppe på eggen ser man allerede toppen. Vel, dersom man aldri har gått på fjellet før og lar seg lure av slike "juksetopper" that is... Der er et stykke igjen når man når første høyde der.
Et tilbakeblikk mot Byrkjelo fra veien oppover. Flott utsikt.
Når man trodde at de nasjonalromantiske klisjéene hadde peaket så kom der en sommerfugl og satte seg omtrent på beina mine...
Med de enorme dalførene på begge side så gir det en del interessante perspektiver på vei opp. Det er ikke luftig, og det er god plass hele veien til toppen, men av og til så kommer der noen partier som ser fryktelig luftige ut. Som f.eks her. Det satte en ekstra spiss på oppstigningen for slike som liker det litt dramatisk :)
Også et slikt perspektiv. Våtedalen rett ned til venstre, mens man har masive fjell i bakgrunne på andre siden av dalen.
Når stien forsvinner, og man kommer til mer steinlagt terreng, så tar disse røde T'ene over guidingen. Noen steder er stivalgene litt kronglete, og da er disse til stor hjelp. De var hyppige og enkle å følge.
Nok en T, her ved en snøfonn som ikke hadde rukket å smelte.
Toppen! Neida, det er bare juksetopp nr to...eller var det tre?
Deeer bak kan vi derimot skimte toppen!
Oppe på juksetoppen så har man bare en fin, og lett, vandring bort til siste del opp på toppen.
Her er innspurten i panorama-perspektiv
På toppen, bokstavelig talt. Det dette bildet ikke forteller er at jeg nesten holdt på å rive ned hele varden da jeg skulle klatre ned igjen. Heldigvis gikk det bra, og skaden ble reparert.
Synes det er et merkelig navnevalg på den offisielle merkingen. Eggjenibba er vel det mest brukte ordet, og det klinger langt mer nynorsk enn Eggenipa.
Panoramabilde mot nordvest. Byrkjelo gjemmes bak varden. Sunnmørsalpene laaangt der bak. Man ser mange prominente topper i det fjerne.
Utsikten motsatt vei. Her ser vi eggen man kan følge videre bakover for å komme ned innerst i Øvredalen. Man har også en kolossal utsikt mot Jostedalsbreen og fjellheim av ypperste klasse
Et utsiktsbilde der varden ikke skjermer for Byrkjelo
En liten pust i bakken på vei ned.
Øvredalselva etter man har ommet ned igjen. Man ser at hele dalen er skyggelagt såpass sent, så derfor er anbefalingen å starte tidlig dersom man ønsker sol på returen gjennom dalen dersom man velger å ta rundturen.
Siste bilde fra turen. Samme sted som ved adkomst, bare at nå var det enda finere med lyset. Månen var oppe, og toppen av Eggjenibba var fortsatt opplyst. Fantastisk bilde av et fantastisk scenario. Takk for turen!
GPS-sporet i Google Earth helt til slutt. Her ser man tydelig øvredalen og hvordan man bestiger fjellet via den korteste og mest populære ruta som ble benyttet denne gangen.
Tar også med en vinkel som viser rundturen der man fortsetter bakover eggen og kan returnere innerst i Øvredalen og komme tilbake til startpunktet. Det er også svært vanlig å ta denne rundturen.