Denne har vi sett frem til (27.04.2008)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Rásttigáisá (1,067m) 27.04.2008

Tur foretatt: April 2008. Andre på toppen: Inger Lise

Etter en hyggelig prat med Hans Mikkelsen som er kjentmann i dette området var vi klar for en dobbel kommunetopp. Vi parkert ved et lite kapell ved Levajok. Toppen kan sees fra E6. Fulgte scooter løypa innover langs Geaidnojohka. Etter ca 9 km tok vi av løypa og gikk over Darjokskaidi. Fortsatte mot salen som ligger på øst-siden for topp-punktet. Videre bratt opp ryggen til RASTTIGAISSA 1066. I varden finnes det i følge Hans en bok, men denne var umulig å finne nå. Om sommeren er det en p-plass på nordsiden av broen med godt merket sommersti. Vi hadde knallvær på hele turen. Under andre verdens krig nødlandet et tysk fly på nabofjellet i syd, alle overlevde. Rastigaissa betyr " Rasti er navnet på en reineier som hadde dyrene sine rundt dette fjellet. Gaissa betyr topp eller tind, kunne Mikkelsen fortelle.
Lengde ca 30 km - Tid 7 timer t/r med pause.