Trippel grensetopp (19.07.2008)

Written by innerdal (Inger Lise Innerdal)

Ascents Hjerttinden (1,381m) 19.07.2008

Noen få timer etter den flotte midnattsolturen på Leirtinden var det igjen tunge skyer og regnbyger på morgenkvisten. Det ble derfor en sen start på dagens tur. Vi var turister på Finnsnes og i Andselv i timesvis denne dagen.
Etterhvert bedret været seg og vi var klare for topptur. Tok av rv.86 mot Rabbåsen og kjørte nesten til veis ende i Rabbåsdalen. Ps ikke kjør inn bommen..olm bonde i dalen.!
Fra p-plassen gikk vi først over høydene øst for dalen i retning høyde 786. Videre på vestsiden for Veidfjellet. Fulgte så denne høyden et par kilometer og kom etterhvert til foten av Hjerttinden. Mye fugl å se her oppe, bl.a. heilo, snøspurv, heipiplerke, fjelljo, terne, steinskvett, blåstrupe, rype og ravn. Spesielt artig å se fjelljo. Johan er ekspert på fugler.
Jevn og fin stigning til HJERTTINDEN 1380 og et merkelig toppunkt med en enslig klippeformasjon og en varde på toppen av denne. Ved foten av klippen stod en kasse med bok som viste en annen høyde på toppen - 1383 moh. Dette stemte også bra med en sjekk ved hjelp av GPS. Vi fikk ikke regn på denne ettermiddagsturen, men skyer kom drivende over toppartiet. Det gjorde ingenting. Med på turen Inger Lise og Johan.
Lengde ca 16km - Tid 5timer t/r - 6,5 kilometer luftlinje.