Toppsanking i skyggen av Glittertinden (14.08.2015)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Grjota (860m)
Endpoint Grjota (860m)
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 14.08.2015
Store Trollsteinhøe (2,201m) 14.08.2015
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 14.08.2015

Etter mye fram og tilbake og dårlige værmeldinger for helga, ble værutsiktene for helga bra på torsdag. Jeg klarte ikke å få med noen på topptur denne helga på så kort varsel og dro opp til Spiterstulen alene torsdagskveld. Etter frokost på Spiterstulen fredag morgen tok jeg bilen og kjørte noen kilometer nedover før jeg parkerte på en fin plass på utsiden av vegen nord for Grjota. Dette var min første tur på 2000 meters topper aleine da jeg ikke lyktes med å få med noen. La i veg fra bilen 08.55 og fulgte et tråkk oppover på nordsida av Grjota.

Flott natur oppover langs Grjota.
Utsikt utover Visdalen.

Etter å ha fulgt Grjota oppover og å ha kommet et stykke over tregrensa, ble retning satt mot punkt på 1885. Her ble første drikkepause etter 1000 høydemeter. Her ble ryggen fulgt innover i retning Trollsteinsrundhøe, men litt før toppen svingte jeg ned mot Dronninga og Trollsteineggje. Satte fra meg sekken i skaret før jeg gikk opp på Dronnigje og Trollsteineggje. Dagens artigste topp. Vurderte her om jeg skulle ta med de to sekundærtoppene sør 1 og sør 2, men valgte og la de være da det var 30 pf. toppene i dag som var målet, og var usikker på hvor langt det var og hvor lang tid jeg kom til å bruke på de. Burde nok ha tatt de med for det så ut som den artigste veien på turen med det som så ut som en litt artig egg utover mot S1, men det kommer nok flere muligheter. Selv om det var varmt i sola her på Trollsteineggje føltes det litt som å være i skyggen av Glittertind. Da jeg kjørte fra Spiterstulen gikk flere oppover råket mot Glittertind/Glitterheim, og mens jeg satt her på toppen så jeg flere på toppen av Glittertind, men ingen på toppene rundt eller i området jeg gikk i denne dagen i strålende vær. Like fullt bør denne toppen avlegges et besøk da den er fin å gå på og nordveggen på Glittertind er et mektig skue.

Fra 1885 mot Galdhøpiggen.
Fra 1885 mot Trollsteinrundhøe, Trollsteinseggje og Glittertind.
Fra 1885 mot Gråhøe, Svartholshøe og Trollsteinrundhøe.
Fra 1885 mot Trollsteinshøe og Gråhøe.
Fra 1885 mot Lauvnostind, Gokkeroksle i forgrund.
Fra Dronningje mot Trollsteineggje. Glittertind bak.
Trollsteineggje. Glittertind bak.
Ut mot Trollsteineggje S1. Glittertind bak.

Ifra Trollsteineggje ned igjen til skaret og plukket opp sekken og gikk opp på Trollsteinrundhøe. Her tok jeg en bra lunchpause før jeg gikk videre mot Svartholshøe og Gråhøe. Jeg hadde med alt for lite vann på turen og begynte å bli bra dehydrert. Nedover mot Svartholsglupen var en liten snø flekk som det så vidt rand litt vann fra på nedsiden og ble redningen. Lønner seg å ha med mye vann på tur her, da området er veldig tørt og ingen bekker. Oppover mot Gråhøe var en lang og tung ur, men herfra lettgått videre mot Søre- og Store (Nordre) Trollsteinshøe. En stor reinsflokk gikk på Smiugjelsbrean. Mye rein å se i dag, også en flokk som stod i overgangen mellom Glitterbrean og Gråsubrean og en liten flokk på veg mot Østre Trollsteinshøe. Satte fra meg sekken litt nord-øst for toppen på Store Trollsteinshøe og gikk på Østre. På turen så det ut som det østligste punket var like høyt eller høyere enn det vestlige, men det stemte ikke, så ikke nødvendig å ta turen bort hit. Flott utsikt mot Vesletrollet herfra. Så opp igjen til sekken og fulgte toppryggen på Gokkeroksle ut igjen. Langs Smiugjela ned igjen, gikk et tråkk nedover her også. Skremte opp to fine rypekull. Så langs vegen opp igjen til bilen.

Grotbreahesten.
Stornubber og Nautgardstind.
Reinsflokk på Smiugjelsbrean. Store Trollsteinshøe bak.
Stort platå på Store Trollsteinshøe.
Østre Trollsteinshøe.
Toppen av Østre Trollsteinshøe med Vesletrollet bak i veggen opp mot Store..
Østre Trollsteinshø fremst fra lenger øst. Store bak.
Reinsflokk som ventet på meg der jeg satte fra meg sekken før jeg gikk på Østre da jeg kom tilbake.
Finnhalspiggen og Kvitingskjølen.
Start date 14.08.2015 08:51
End date 14.08.2015 20:00

Missing title

Written by janyga 17.08.2015 06:46

Litt av en tur Johannes! Her fikk du så å si gjort rent bord i Trollsteinskvolven :-)