Bjørneggen, Sokse og Geiteggen (13.08.2015)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Storflye P-lomme (1,330m)
Endpoint Samme (1,333m)
Sokse Ø1 (2,092m) 13.08.2015 15:50
Sokse Ø2 (2,063m) 13.08.2015 16:20
Visits of other PBEs Storflye p-lomme (1,330m) 13.08.2015 08:35

FOR EN DAG OG FOR EN OPPLEVELSE!!

Helt siden jeg sto på Bjørnungen en vakker maidag i 2009 har jeg drømt om en gang å gå Bjørneggen - den spektakulære ryggen mellom Veslebjørn og Bjørnungen.

Bjørneggen fra Bjørnungen mot Veslebjørn 31. mai 2009. Drømmen ble virkelighet!

I juli i år var jeg på besøk hos TJyssum (Tore Jyssum), og nevnte dette for ham. Tore ble straks i fyr og flamme. Han har gått denne ryggen flere ganger tidligere, og kunne godt tenke seg enda en tur, også for å lasermåle høyeste punkt på eggen, som faktisk fremtrer som en distinkt, liten kul med lavest PF mot Veslebjørn. Med gode værmeldinger i sikte møttes vi på Leirvassbu om kvelden 12. august. For meg ble det en biltur på ca. 7 timer om Førde og Sogndal pga brann og nok en gang stengt Gudvangatunnel. Strålende vær - endelig en smak av sommer i fjellet denne morgenen. Vi kjørte ned til Storflye p-lomme, og startet langs den vanlige sommerruten mot Storebjørn.

Fin bretur opp til Veslebjørn
Både Leira og Tverrbyttbekken var relativt store, men lot seg krysse uten at vi behøvde å ta av støvlene. Snøen var fin og fast å gå på. Oppe på 1700 m tok vi på stegjern og bandt oss inn i tau.

Storebjørn og Bjørneggen kommer til syne
Fra venstre Veslebjørn, kulen på Bjørneggen og Bjørnungen

Vi siktet oss inn på laveste punkt på ryggen mellom Storbjørn og Veslebjørn, og passerte således like ved Veslebjørn Sørøst som vi var innom. GPS 453792 6824685. Tore lasermålte toppen og fant at den med sikkerhet har PF>10.

Tore på vei opp mot Veslebjørn SØ
Veslebjørn SØ til høyre med Bjørnelabben og Storebjørn til venstre
Mot Bjørneggen. Fra venstre Veslebjørn, Bjørneggen, Bjørnungen, Sokse og litt av ryggen mellom Sokse og Geita

Fortsatte delvis på snø og delvis i ur opp på Veslebjørn. Samtidig kom det opp en gruppe medisinerstudenter fra Trondheim fra Krossbu-siden som også skulle gå Bjørneggen. GPS ved varden 4536659 6824940.

Tore og  klatregjengen fra Trondheim på Veslebjørn
Tore og klatregjengen fra Trondheim på Veslebjørn
Ikke noe å si på utsikten fra Veslebjørn!

Traversen over Bjørneggen
Etter en hyggelig matpause og fotosession i finværet på toppen var vi klar til å starte på traversen. Jeg må innrømme at det var med skrekkblandet fryd jeg hadde sett frem til dette øyeblikket. Men Tore, som er en meget erfaren og kompetent klatrer og tindbestiger, beroliget meg med at dette kom til å helt fint! Først rett ned mot eggen mot standplass og rappellfeste med massevis av gode og solide slynger og tau. Like over standplass gikk vi ut mot venstre i en eksponert flanke med ryggen mot fjellet og godt støvelfeste på en skarp, liten egg. Jeg rappellerte ned først ca 25 m til en bred og fin hylle. Tore visste om en rute mot høyre som han gikk slik at det bare ble rappell ned de siste 5 m for ham.

Fra Veslebjørn mot Bjørnungen og Sokse
Tore i siste del av rappellen fra Veslebjørn

Så var det grei vandring østover mot topp-punktet på Bjørneggen (måtte legge til 1K på høyden for å få toppen reg på PB - Morten fikser!). GPS 453733 6825036. Tore lasermålte skardybden mot Veslebjørn begge veier og kom til en PF på 7 m. Høyden på toppen estimert fra GPS og kjente høyder på nabotoppene beregnes til 2105 m.

Tilbakeblikk fra Bjørneggen mot Veslebjørn og klatrere som gjør seg klar til rappell. Tore på vei østover eggen
Fra høyeste punkt på Bjørneggen mot Bjørnungen
Tore på høyeste punkt på Bjørneggen

Så fortsatte vi østover mot laveste punkt på eggen. Litt før dette er det et glatt sva 3-4 m som vi tok oss ned ved hjelp av tausikring. Nå sto vi bokstavelig talt på kanten av stupet! Det snakkes om en "horisontal rappell" (hva nå dette måtte innebære), men Tore visste råd og ordnet saken på annen måte. Mens Tore sikret fra sørsiden bega jeg meg ned i det store ukjente. Som Tore hadde forklart, var det lett klyving med gode fingertak forbi det vanskeligste partiet. Men eksponert til 1000 var det - og tilsvarende spennende! Overlykkelig kunne jeg sette meg ned på trygg grunn og liksom-sikre Tore (som egentlig ikke trengte sikring) på vei over mot meg!

Tausikring ned sva øst for laveste punkt på eggen
Jeg har passert laveste punkt og ser tilbake mot Tore som står ved svaet og er på vei ned
Tore traverserer langs det smaleste og mest eksponerte punktet på eggen
For en flott egg!
Klatrere på vei mot det smaleste partiet på eggen
Tilbakeblikk fra Bjørnungen

Lett klyving opp til toppen av Veslebjørn Nord (GPS 453818 6825153) og videre ned mot Bjørnskardet der vi var nede ca. kl 1415. Dette hadde gått såpass raskt og greitt at vi begge var innstilt på mer moro! Vi bestemte oss for å legge returen om Sokse og Geiteryggen tilbake mot Leirdalen!

Klatring opp SV flanken på Sokse og travers langs Geiteryggen
Tore hadde klatret denne ruten i fjor, og fant lett frem til innsteget (GPS 453896 6825594). Herfra var det klatring grad 2-3 i tildels eksponert terreng i begynnelsen av ruten. Vi droppet sikring, og sparte endel tid på dette. Lenger oppe ble det lettere og ikke særlig eksponert. Ruten er ikke merket, men sporadisk finnes det spor etter folk. Ikke helt lett å finne frem i dette terrenget, men med Tore foran gikk det hele som en lek. GPS på toppen av Sokse østtopp 453965 6825651.

Tore på vei opp Sokse SV-ryggen
Sokse 2189 med utsikt mot NØ
Ingenting å si på vær og utsikt fra Sokse heller!

Da jeg kikket nedover NØ-siden av Sokse var det så bratt at det ikke syntes mulig å komme seg ned herfra. Men Tore viste vei nok en gang. Vi kløv ned i skaret mellom Sokse øst- og vesttoppen og dreide mot høyre langs nordflanken av fjellet. Her er det en riktignok bratt, men ellers ganske beskyttet nedgang mot øst, som tok oss greit ned mot neste utfordring som er et stort, eksponert sva som heller ned mot sør. Der er endel sprekker i svaet, og med dagens tørre og fine forhold kom vi oss greitt ned, for det meste på buksebaken med støvlene i små sprekker.

Tore på vei ned på nordsiden av Sokse
Svaet vi passerte mot høyre, Sokse 2189 bakenfor
Etter svaet var det lettgått og fint videre østover ....
... til vi kom til det knivskarpe partiet på Geiteggen
Her er det bare å sette seg ned og ta fatt på "rideturen" over eggen!
Bukkerittet på Geiteggen

Det var tørre og fin forhold på eggen, og ingen av oss følte behov for sikring. Nå var det lettgått of fint viderr mot Sokse Ø1 som ble kontrollmålt med laser. GPS ved varden 454324 6825640.

Sokse Ø1
Tore på vei langs ryggen

Nå nærmet vi oss Sokse Ø2 som etter målinger av Tore i 2014 kom inn som ny topp på listen over 2000m PF>10. Det lå mye mer snø i skaret mot vest nå, men PF>10 ble bekreftet og GPS målt til 454680 6825680. Vi reiste en liten varde på toppen.

Sokse Ø2 sett mot øst
Sokse Ø2 eller '''Tores topp''' med nyreist varde!

Like øst for Ø2 er det en annen, liten vardet topp på GPS 454730 6825704. Høyden her var 1 m lavere enn på Ø2.

Fra øst for Ø2 mot Sokse

En fantastisk tur var nesten over. Vi tok oss ned langs småvardet rute til skaret mot Geita og derfra ned på breen på sørsiden av Geita der det ble en fin nedfart, delvis i form av glissade, tilbake til stien. Tusen takk til Tore som gjorde dette mulig for meg og sørget for en fantastisk spennende og flott tur og meget hyggelig turfølge!

Start date 13.08.2015 08:36
End date 13.08.2015 18:45

Ja,

Written by Olepetter 24.08.2015 18:04

nå fikk jeg lyst på Bjørnegga også! Du holder klatre-formen ved like; det er bra!

Sv: Ja,

Written by knutsverre 25.08.2015 20:24

Dette var absolutt noe av det fineste jeg har opplevd av fjellturer! Nydelig vær, luftige og spennende traverser, artig klatring og hyggelig turfølge. Og attpå til - tilbake på Leirvassbu til vanlig middagstid! Bedre kan det ikke bli!

Imponerende tur

Written by mortenh 22.08.2015 09:34

Imponerende tur av en voksen gutt!

Detaljert og lesverdig rapport for alle fjellnerder, og fine bilder fra noe som må ha vært en fantastisk dag!!

Sv: Imponerende tur

Written by knutsverre 22.08.2015 22:26

Takk for hyggelige kommentarer, Morten!

Eggete tur!

Written by Nils 17.08.2015 08:10

Nydelig tur, Knut Sverre! Mye heftig egg i løpet av en flott dag. Bjørneggen er jo helt rå. Rett ned på begge sider, som ei brødskive satt på høykant. :-)

Sv: Eggete tur!

Written by knutsverre 20.08.2015 18:16

Ja, dette var en stor opplevelse! Bedre kan det ikke bli - flott brevandring, meget luftige og spennende rygger, flott klatring på Sokse og ikke minst hyggelig turfølge! Kommer til å leve lenge på dette!

Gratulerer...

Written by JoNy 16.08.2015 23:48

...med flott luftig travers. Utrolig fin turrapport og bilder.

Sv: Gratulerer...

Written by knutsverre 20.08.2015 18:14

Takk for det Johannes! Ser at dere hadde en tilsvarende flott tur over Hellstugutindane dagen etter. Hellstugutraversen - også kalt den store styrkeprøven - betegnes so en av landets flotteste traversturer. Gratulerer med gjennomføringen både til deg og de andre. Sprek gjeng!

Missing title

Written by otto 16.08.2015 23:29

Lekkert.....

Fantastisk!

Written by bakken59 16.08.2015 21:02

Nærare enn dine flotte bilete og beskriving kjem eg ikkje! Gratulerer - frå beundrar!

Sv: Fantastisk!

Written by knutsverre 17.08.2015 10:12

Takk Kristin! Det gjelder å realisere sine drømmer slik du også gjorde på Kvænan og Kågtind tidligere i sommer!